Thursday, September 8, 2011

Susahnye Bila Dah Kena Warning Dengan Doktor

Kalau lah aku xgi wat rawatan kat Klinik Annur Bangi tu, sure aku tak tahu apa yang aku tengah alami sekarang. Tu la, jangan ingat tengah muda macam ni tak ada penyakit, so aku cadangkan kepada kawan-kawan muda di luar sana, pergi lah buat pemeriksaan kesihatan okay.

Jangan salah paham ye, sebab aku tak mengalami masalah kesihatan a.k.a mengalami penyakit kronik. Aku cuma mengalami masalah kolestrol aje. Kolestrol yang tinggi boleh mengakibatkan datangnya penyakit-penyakit kronik macam darah tinggi, serangan jantung dan jugak strok.

Ayat doktor paling aku tak boleh lupa..
“ Selagi lemak-lemak ada dalam badan tu, jangan harap la kolestrol nak turun”

Tersentap aku..
Selalu la jugak tengok iklan Quaker Oat yang cabaran mengurangkan kolestrol tu dan jugak iklan susu Omega Plus sebagai satu makanan mengurangkan kadar kolestrol dalam darah. Selama ni tak pernah terfikir yang dua jenis makanan akan jadi makanan rugi aku untuk beberapa bulan nih. Nasib badan kan?

Sebenarnya doktor pun agak pelik bila kadar kolestrol dalam darah sangat tinggi tapi bila aku cakap yang arwah bapak meninggal sebab kena serangan strok, doktor buat kesimpulan yang mungkin ini keturunan. So far, adik beradik lain tak ada masalah, cuma aku je yang bermasalah. Memanga anak abah la aku ni.

So, wat masa ni, aku ambik ubat doktor untuk turunkan kadar kolestrol dan dalam masa yang sama juga aku minum susu Omega Plus sambil bersarapan dengan Quaker Oat.
OMG..

Serius nak muntah makan benda alah ni.. Dah biasa kan tekak ni telan bihun pagi-pagi buta.
Nak sihat kena lah berkorban kan?



inilah makanan untuk sarapan..hari-hari macam ni, memang boleh muntah



ini pulak ubat-ubatan..muda-muda dah kena telan ubat..tensen betul la


Kataku : Akan pastikan kadar kolestrol turun sebelum 14 Sept ni.

No comments:

Post a Comment