Monday, January 23, 2012

MATEMATIK ITU MUDAH

Kalau ditanya pada kebanyakan orang, masa zaman sekolah dulu, matapelajaran apa yang paling tak suka?

Confirm ramai yang cakap matematik kan?

Kenapa ye bila subjek matematik, ramai pelajar tak suka sedangkan matematik tu memang kita gunakan setiap hari? Nak tengok jam pun kena melibatkan nombor, nak berbelanja melibatkan perkiraan, nak plan masa pun melibatkan jangkaan dalam matematik jugak.

Salah satu faktor yang jelas adalah perasaan terlalu takut dengan nombor. Kalau masuk sekolah dulu, belajar matematik setakat mengenal nombor.. Kemudian, makin lama matematik menjadi semakin sukar kerana banyak sangat formula yang terlibat.
Bila masuk sekolah menengah, perasaan benci pada matematik makin bertambah. Semua tu sebenarnya sebab pengaruh orang yang lebih dewasa daripada kita. Pernah tak alami situasi bilamana kakak atau abang akan cakap:

"nanti ko naik form 1, ko tau la betapa susahnya matematik tu..ko ingat macam matematik darjah 6 ke? "

Bila dengar je dorang cakap macam tu, kita mula menggelabah sampaikan perkiraan yang senang pun akan menjadi terlalu rumit.

Jangan salah sangka pulak ea, aku cakap pasal Matematik bukan sebab aku ni terror Matematik.. Kalau nak tahu, aku memang lemah dalam congak..tapi SPM dapat A untuk matematik dan sejak dari sekolah rendah lagi, prestasi Matematik aku cuma tahap biasa-biasa je. Sifir pun tak pernah hafal.

 Cuma kat sini aku nak berkongsi sikit pengalaman masa nak ambik SPM dulu :

1.  Aku cuba cintakan Matematik walaupun aku rasa Matematik tu terlalu azab bagi diri aku.

2. Latihan berpanjangan. Setiap hari, balik dari sekolah aku WAJIB buat latihan matematik. Sampai satu tahap tu, aku tak dapat jawab 1 soalan. Then aku niat nak tanya cikgu esok hari. Tak sempat esok hari, malam tu aku mimpi aku buat soalan tu semula dan berjaya selesaikan. Bila terjaga, aku ikut formula dalam mimpi dan memang tu lah jawapannya.

3. Jangan malu bertanya dengan kawan-kawan. Mintak tolong kawan-kawan ajarkan kalau tak faham. Paling bagus kena tanya cikgu.

4. Ingat formula..Hafal formula. Kalau kita hafal formula, dengan selamba je soalan tu kita jawab.

5. Cabar diri sendiri. Jangan mudah berpuas hati dengan diri sendiri. Pastikan setiap kali ujian atau exam ada peningkatan markah.

Perasan tak, kalau kita bagus dalam Matematik dan dapat result yang cemerlang, orang akan kata kita bijak.. Sedangkan matapelajaran lain tu tak lah bagus mana kan.. Teruk betul pemikiran masa zaman sekolah dulu.

Dah zaman bekerja ni, nampaknya matematik menjadi semakin mudah dan ringkas sebab dah gunakan kalkulator untuk mengira. Dalam excell pun dah boleh buat kira-kira jugak. So, betul lah orang kata yang matematik itu mudah..Kan3?



Kataku : Kenapa tiba-tiba cerita pasal Matematik ni?

2 comments:

  1. caya lah...JS kadang2 je pintar dlm matematik ni...hehe

    ReplyDelete
  2. hehehhe..sya ni sjak keje da mkin lemah math. nk kena asal otak smla ni

    ReplyDelete