Monday, February 6, 2012

CUTI - ISTANA BUDAYA - TEATER

Awal-awal tahun macam ni banyak pulak cuti sambung menyambung. Bagi yang malas nak balik kampung macam aku ni, terpaksa-lah menghabiskan masa kat rumah. Duduk menghadap pc. Kalau-lah pc ni mampu berkata-kata, confirm 120% dia kata dia penat nak berfungsi. Mesti dia pun nak berehat jugak katanya. Bukan manusia je tau penat, benda-benda elektrik & elektronik pun tahu penat tau. Kalau tak diberi rehat, alamatnya memang rosak ler.

Tak sabar nak menghabiskan masa cuti. Mungkin juga mood bercuti sudah tak ada dalam diri aku nih. Baru je last week bercuti ke obersi kan ( katanya ), sekarang ni masa untuk bekerja..ya!! masa untuk bekerja. Nak lepak-lepak kat luar pun tak ada feel. Baik duduk rumah, bertemankan bantal dan tilam empuk aku ni. Ada jugak faedahnya.

Dah seharian duduk hadap komputer dan internet ni, aku bukak website Istana Budaya. Nak tengok jugak apa program yang telah dan bakal berlangsung sepanjang tahun 2012 ni. Kalau ada yang berkenan, teringin jugak aku nak tengok shownya.. Aku belek-belek senarai program kat SINI.

Ada 3 program yang dah lepas. Salah satunya konsert Awie & Ella. Konsert  rock. Aku tau kewujudan konsert ni. Masa konsert ni lah kan timbul cerita yang Awie kena santau sampai muntah bulu-bulu ayam tu kan? Ishhh manusia zaman sekarang ni memang suka dengki, pastu guna cara halus dan syirik khurafat plak tu.  

Aku tengok program untuk tahun 2012 nih macam kurang menarik je. Tak tahulah pulak bagi orang lain kan?.. Kalau ke Istana Budaya, aku prefer-kan konsert dan jugak teater muzikal. Kalau teater-teater biasa tu, aku kurang layan sebab confirm akan mengantuk. Hahaha.. Bulan Mac nanti ada Cuci The Musical..Tarikh show 04 - 18 Mac 2012. Masa season 1 & 2 aku terlepas peluang. So untuk season 3 ni, rasa macam tak nak terlepas peluang lagi kut. InsyaAllah kalau ada geng nak pegi tengok, aku on ajer..



Pada 14 April - 06 Mei pulak ada Upin & Ipin. Hurmmm lebih kepada kanak-kanak. Sape ada adik or anak tu boleh-lah bawak dorang tonton teater ni. Cuma tak dijamin hebat ataupun tidak.

Aku cuma tunggu show P. Ramlee The Musical bulan November nanti. Masuk musim ke 3 jugak kalau tak silap aku. Masa musim 1 & 2 aku pergi tengok. Huh..hebat woooo musical ni. Wajib pergi untuk kali ke-3. Aku pun tak pasti sama ada Datin Sri Tiara akan kekalkan jalan cerita dan lagu-lagu yang sama ataupun tidak. Masa first season tu aku datang semata-mata nak tengok Dato' Siti berlakon sebagai Azizah. Walaupun scene beliau tak lama, tapi cukup puas bagi aku. Alunan suara bila melontarkan lagu dah buat aku terbuai. Memang superb. Waktu tu jugak yang jadi P. Ramlee si Sean Ghazi. Agak tak sesuai bila watak P. Ramlee diamanahkan kepada dia sebab Sean Ghazi tak dapat menjiwai P. Ramlee dengan sepenuhnya.

Masuk musim ke 2, tempat Sean Ghazi digantikan dengan Muslee Ramli. Huh bagaikan jelmaan P. Ramlee di atas pentas Istana Budaya tuh. Lenggok suara, pergerakan badan, dan lontakan vokal seakan-akan P. Ramlee. Azizah pulak diserahkan kepada Emelda Rosmila. Tak kurang hebatnya Emelda membawa watak Azizah dan...she can sing..

Pembawaan Liza Hanim sebagai Saloma sangat-sangat perfect.. Dia pelakon yang hebat.. Tapi untuk musim ke-3 ni, aku tak pasti siapa yang bakal mengambil alih tempat Liza Hanim. Dia dah bertudung kan sekarang, mana mungkin dia nak berlakon macam tu lagi.




Panjang pulak aku melalut pasal P. Ramlee The Musical nih. Untuk show-show yang lain, mungkin perlu aku fikir 2,3 bulan untuk buat keputusan menonton. Tak nak perhabiskan duit untuk show yang tak seberapa. Tahu-tahu je lah, tiket Istana Budaya budak RM 5 ke RM 10 ke, cecah ratus jugak tuh. Paling murah pun dalam RM 30 - RM 50. Sape tak sayang duit oittt..

Malam tadi jugak, bila dah bosan sangat, aku geledah HDD aku. Tengok-tengok movie apa yang ada. Akhirnya aku tengok Songlap & Susuk.. Movie dah basi, tapi aku mengaku yang aku memang selalu tertinggal keretapi. Bukan tak nak jadi orang pertama menonton masa movie ditayangkan, tapi cuma tak ada keghairahan untuk menonton. 

Akan ada entry pasal 2 movie yang aku tonton.. Aku suka salah satu movie yang aku tengok semalam.

Kataku : Bila tengah bosan, benda yang selama ni tak terpandang pun akan aku pandang.


No comments:

Post a Comment