Thursday, May 17, 2012

DRAMA PAGI

Jadi manusia tu, jangan suka nak mengadu domba. Kalau nak mengadu pun, cari orang yang betul-betul dan dah lama jadi tempat mengadu. Tersilap adu, lain jadinya.

Berlaku drama yang tak berapa nak swasta pagi Khamis nih. Tujuan aku bercerita bukan untuk membuka pekung, tapi biar jadi pengajaran untuk semua. Jangan suka mengadu-adu dan memburukkan orang lain, sedangkan diri sendiri tak sempurna.

Selama bekerja 6 tahun ni, inilah pertama kalinya bertekak dengan orang yang lebih tua dan semuanya hal kerja. Aku tak pasti sama ada aku yang tak profesional dan terlalu ikutkan emosi atau sebaliknya. Kesnya macam ni :

Si A cerita dengan si B kata aku ni tak boleh diminta tolong sikit. Aku dapat tau hal ni dan entah macam mana datang keberanian aku tanya dengan A. Si A berubah muka dan keluarlah kata-kata yang tak sedap didengar oleh halwa telinga aku yang muda ni.

Aku pun tak boleh nak berdiam diri dan tercetus jugak kata-kata yang masih ada adab sopannya. Aku luahkan apa yang aku tak puas ati dan akhirnya kitorang berdiam sendiri.

Cuba korang nilaikan sendiri point-point penting yang keluar dari mulut dia dan juga mulut aku :-

Yang keluar dari mulut A:-

* untung saya cerita pada B, kalau saya cerita dengan Boss lagi padan muka awak

- yang ni aku rasa satu ugutan yang boleh menaikkan lagi darah aku.

* biar semua orang tahu perangai buruk awak. awak tu bukan baik sangat pun

- apa kejadah dia nak kata aku berperangai buruk? dek sebab aku tak tolong dia buat kerja? selama ni dia cuti aku tolong buat kerja dia, aku pernah selamatkan dia dari kena marah dengan sorang pegawai, yang tu dia tak pernah ingat pulak kan?

* tu balasan Tuhan pada awak..kurang ajar

- nak kaitkan apa yang jadi pada aku dengan balasan Tuhan tu kenapa pulak? baru hari ni aku bertekak dengan kau, kau boleh nak buat tuduhan macam tu.

* nanti awak akan terima balasan bila awak dah tua nanti

- mendoakan benda-benda yang entah apa-apa pada aku pulak? nasib baik aku masih bersabar, kalau aku doakan keburukan dia pulak tadi confirm meleleh air mata darah..

* seumur hidup saya keje, tak pernah kerja dengan orang bisu macam awak

- ahhaha dia fed up sebab aku tak nak berbual dengan dia.. helloooo aku bukan jenis mulut tempayan  macam kau yang suka bercerita hal orang lain..

Yang keluar dari mulut aku :

* kenapa nak cerita hal buruk saya kat orang? selama ni saya tak ada pun nak merungut hal A kat orang lain..

* memang saya tak puas ati.. saya MC seminggu, balik-balik keje je dengan kertas A4 dah habis, tak ada usaha nak mintak tolong ambik

* kalau rasa nak cerita dengan Boss, pergi lah cerita, saya tak ada masalah pun..

* A tu dah nak pencen..pencen je la terus..tak yah nak susahkan orang..

Tulah antara yang aku boleh ingat dan percayalah, aku memang tak maki-maki dia. Aku tak doakan benda buruk pada dia dan aku masih jaga batas kesopansantunan aku. Tapi dia boleh nak marah-marah aku macam tu.

Hahaha..ko tengok lah nanti. Kalau berani, kau buat lah aduan kat Boss, nanti semua benda aku bongkar pasal benda buruk kau.

Kataku :
Tak akan mengalah kalau aku tak buat salah

3 comments:

  1. bila dah berdepan...akan terbongkar segala rahsia..agak2 lepas ni akan berbaikkah anda berdua...masalah macam ni banyak berlaku.

    ReplyDelete
  2. Faisal - wow la sgt kan?kaki tgh sakit ni..

    lieynanilaz - entah la..mgkin biar mcm tu je kut..lg pn awal june ni dia dah pencen option..

    ReplyDelete