Sunday, October 28, 2012

DUGAAN RAYA HAJI

Punya semangat nak jenjalan musim raya, tetiba pulak jadik benda yang tak diinginkan. Bukan pasal eksiden ke apa ke, tapi pasal kes tertinggal kunci dalam rumah. Ni semua sebab tak sabar sangat nak keluar rumah kan, kononnya nak ke SOGO dan Jalan TAR, terus hilang mood.

Nak cerita pun macam menyakitkan ati sendiri  je, tapi cerita sikit-sikit je lah..

Aku tertinggal kunci kereta dan kunci rumah, mak ngan akak pulak dah keluar tapi grill tak dibukak lagi. So, kitorang terkunci antara pintu kayu dan pintu grill. Kat ruang letak kasut tu. Ada paham?

Lebih kurang 2 jam jugak terperangkap.. Mintak tolong kengkawan, sorang kawan bagi nombor telefon locksmith , tapi malangnya tak berjawab. So jalan penyelesaian terakhir adalah dengan menelefon bomba.. Hahhahaha..entah..tak tau betul ke tak tindakan kitorang tapi masa bomba datang tu, dia kata dah biasa kes-kes macam ni. Maknanye, bukan tindakan luar biasa lah yang kitorang buat ni kan? Heheheh..

 pintu oohh pintu, kenapa susah sangat nak bukak..

 muka sakit hati sebab terkurung..apalah perasaan banduan-banduan yang kena kurung tu kan?

akak aku suruh ambik gambar dia,dalam saat kecemasan sempat lagi dia nak bergambar

 abang-abang bomba yang dah berjaya meranapkan grill rumah aku..

Pengajaran untuk aku kalau jadi lagi perkara-perkara kecemasan macam ni :-

* Jangan panik, bertenang dan fikir cara terbaik untuk selesaikan masalah

* Telefon kawan-kawan dan minta bantuan.. mana tahu kawan-kawan boleh bagi nombor telefon tukang kunci

* Minta tolong jiran-jiran.. jerit ke, ketuk grill ke, panggil nama ke..dalam kes aku, jiran-jiran balik kampung..so, tak boleh nak mintak bantuan

* Telefon locksmith..tapi berkos jugak lah kan, pintu tak kopak, grill tak patah..

* Susah-susah sangat, telefon je bomba macam aku buat ni..pedulik apa, tu je lah jalan penyelesaiaannya..hahhaha

 
 Lepas ni, akan aku pastikan :-

* Sebelum keluar rumah,  letak kunci dalam poket seluar

* Bukak grill dahulu sebelum tutup pintu kayu

* Jangan keluar semua sekali, keluar seorang demi seorang dan pastikan pintu dibukak

* Simpan kunci spare kat mana-mana celah yang kita je tahu.. ( kena rahsiakan )


 Kataku :
Anggap je macam mimpi dan jadikan pengajaran untuk masa depan

1 comment: