Friday, April 17, 2015

BALIK KAMPUNG - KG.TANJUNG LANGSAT, JOHOR

Assalamualaikum...

13 April 2015

Kalau dah duduk kampung, memang akan ada perasaan malas nak balik semula ke sini. Bukan selalu dapat balik kampung. Tapi kadang-kadang tu bila dah kat kampung, jadi geram pulak asyik gaduh adik beradik. Gaduh-gaduh manja saja, macam famili orang lain jugak.

Pagi hari, abang aku ajak pergi Kampung Tanjung Langsat. Tg. Langsat ni merupakan kawasan perindustrian dan terletak berdekatan dengan laut. Kat situ juga ada perkampungan nelayan.

 Dari sana nampak flight berlepas.






Jeti memancing. Time kitorang sampai, ada 3 orang pemancing dah nak balik. Tinggal yang sorang ni saje tak habis-habis memancing.




Gaya seorang ayah. Eh, ayah saudara.

Kalau petang-petang duduk hadap laut sambil melayan ombak dan kapal nelayan mesti best tahap dewa. Tetiba rasa nak bercuti tepi pantai lagi. *Matilah macam banyak duit sangat..

Selain daripada Kampung Tanjung Langsat, di kawasan ini juga ada Sarang Buaya iaitu taman buaya yang menempatkan buaya-buaya untuk tontonan. * Betul ke guna term tontonan??. Sayangnya, taman ni ditutup sementara untuk penyelenggaraan. Penyelenggaraan ke atau buaya dah terlepas? Ntah..tak tau..

Ambik gambar kat buaya batu ni pun jadilah..



Aku bukan buaya. Aku seorang yang setia.

Budak penakut. Buaya batu pun dia takut.

Tu kaki abang aku. Dia kata Crocodile sponsor patung batu tu dan katanya takde kena mengena dengan kasut cap buaya dia (brand Lacoste). Motipnya sekarang kau nak tunjuk kasut kau lah kan? Bongkak punya manusia. Keh3..

Sebelum balik rumah, singgah ke bengkel dulu sebab kereta viva akak aku ada keluar bunyi yang menyesakkan telinga. Rasa macam nak tercabut tayar bunyi macam tu. Orang bengkel sendiri tak dapat detect bunyi tu datang dari mana dan akhirnya bunyi tu masih kekal berbunyi.



Nota kaki:
Banyak tempat menarik kat kampung yang aku sendiri pun tak tau.

2 comments: