Wednesday, June 17, 2009

DUA HATI [FAUZAN DAN TINA] PART III

" Saya nak mkn char kue tiaw"
"Saya nak mkn char kue tiaw"

uits...dari td telinga aku dgr char kuew tiaw.. aku tau da sape nye suara tu yg sbuk melaung2kan char kuew tiaw tu.. xde lain cuma si Wan..

..destinasi yang dituju ----- > Gurney..
aku lebih suke kalo mkn kat Padang Kota Lama tp kena trima hakikat le sbb org mmg tgh rmai gile kt situ..well, biasa le kan, mlm mggu..mlm muda mudi..mlm wat mksiat..mlm tmbah dosa..sume ada le.. mmg sesak gile tmpt tu.
so, kitorang mkn le kt gerai kt Gurney n pekena Pasembor ( asal dpt rase )
pastu pekena Laksa Penang ngn Lai Chi Kang ( yang aku mkn le,org lain tu aku xambik pot pn )

xpenah2 aku mkn smpai peluh cmtu skali..tp sronok le smbil lepak ngn kgkawan, smbil mkn.
bile lagik kan nak merasa suasana camtu kan.. mkn share2 lagi le best..terasa le hubungan kawan2 tu ( uits...ttba lak aku cm emo lak ni )
masa balik, lalu lak Jambatan Pulau Pinang sbb Feri da tutup kedai da..
Ain tido...pastu smpai umh Tina, takut lak dia nak msuk umah sbb tkut kena marah ngn ayah Tina..huhuhu anak dara xelok kuar smpai tgh2 mlm....


++++++++++++++++++++++++++++++

Tiba Detik Yang Dinantikan

Kitorang bangun tido...gi makan Roti Canai kat bawah jambatan ( sronok lak kan mkn kt tmpt trbuka ni )..makan Roti Sardin ( byk lak sardin dia, mmg keje kt kilang sardin ke apa? )

Borak-borak ngn pengantin, cite-cite hal kenegaraan, kenegerian dll. Sume cite terkeluar dari mulut kitorang sambil2 mngunyah makanan ni ( xsopan btol, anak sapa la ni? ) pas makan, lik umh, pastu tido..ahahhaha tu le keje kitorang ni..xde keje, so tido ler.

Tengaharinya tu, masing2 da siap untuk memulakan episod baru lak ni. Aku da siap2 da ngn baju melayu merah hati, cuma xpakai sampin jek.. Fauzan tak siap gik sebab dia nye baju pengantin ada kat butik pengantin.. Ehehehhe Tina lak da dihantar ke butik awal2 pagi sebab dia nak kena solek.. Bile sume da siap, kitorang pun gerakkan kereta menuju ke Butik Pengantin...

Da nak dekat2 sampai tu, leh lak jammed sbb rupenye ari 31 Mei tu hari mengundi ( xtau lak aku, nmpak sgt xambik tau prkmbangan semasa ). Sesi solek mnyolek Fauzan pun bermula, dari t-shirt dan jeans, Fauzan disarungkan dengan baju pengantin ( ala-ala raja la ).. 

"cantik gak baju Fauzan ni..bile la aku nk pakai baju camni kan?" ( aku ckp dlm ati )

" teringat time aku kwin dulu" ( Pian cakap dalam ati )

" Ish...sakit ati tul le bile tgk org pkai baju pgntin ni" ( Wan ckp dlm ati )

" Aduiyai..panasnye la..butik ni xde aircond ke..da peluh2 ni..hbis le nnti ko Fendi..kena le ko lap kan peluh aku...wahahahahahah ( ketawa jahat )" ( Fauzan ckp dlm ati )

" Ensem anak aku pkai bju pengantin ni" (Cik Ramlah ckp dlm ati )

"Kalau aku pakai camni utk kali ke-2 pun best gak ni" ( En. Kamarudin ckp dlm ati )

Bile da selesai, kitorang pun gerak le semula ke Sungai Dua 
( kalau sebut kena ikut loghat utara )

Debar-debar lak aku..uits,aku lak lebih2 pehal lak ni..Macam le aku yang nak kwin..Orang lain kawin, dia lak sibuk debar2..mengalahkan pengantin... dalam diam tu, aku da berangan2 gak time aku kawin nnti ( tp bile tu? )
Rase2 nye cam da nak sampai tapi kenapa le dorang xmasuk2 lagi jalan nak ke rumah Mak Tok Tina ni? hurmmm agaknye ada jalan lain kut. Sebab tu le dorang main pusing-pusing. Oleh sebab cam rase pelik, aku pun kol le Ain ( kol ke SMS? xingt la )..

" Sengaja je kitorang pusing-pusing sbb nak tunggu waktu Zuhur masuk..nak lepaskan waktu Zuhur dulu "

Oic, patut le..tp iye la, kena le hormat waktu Zuhur.. Fauzan ngn Tina mesti da debar2 da tu.. Mesti xsabar tu.. Izat SMS tnye bile nak sampai.. Orang da lama tunggu da ni. Masing-masing xsabar nak tengok pengantin ni ( iye la..majlis kawin mmg le org nak tgk pengantin..tapi lain lak aku..aku cuma pikir nak makan jer )..bile tiba masanya, telah ditentukan Tuhan, kitorang pun tiba kat depan jalan. Sengaja berhenti jauh sket sbb nak berarak..ehehhehe.. Tepat2 kitorang sampai je, azan pun berkumandang. Sambil2 tu, pengikut2 siap2kan barang hantaran & kitorang ni lak siap2kan diri dan siap2kan pengantin..Pengapit kena la glemer dari pengantin..eh silap!!

..PENGANTIN KENA GLEMER DARI PENGAPIT..

" Ok..sume da ok? leh jalan da.."

"weh..jap jap..hantaran xsiap lagi ni..korang ni xsabar2 tul ler"

"pengapit tu payungkan le pengantin..bukan payungkan diri sendiri"

"ish terasa lak aku..aku mmg payungkn diri sndiri pun"

1..2..3... jalan..

Paluan kompang pun bergema ( gune CD  ), langkah diatur satu persatu..senyuman diukir..tangan dipimpin erat & mesra ( utk pengantin jek la, pengapit kena pegang payung ), yang pasti tetamu sume da xsabar nak tgk pengantin ni..
Akhirnya sampai juga le ke jalan masuk rumah..
Pengantin salam mak & ayah, mak & ayah mertua pastu terus menumpu di meja pengantin.
Seperti yang sedia maklum, majlis di belah pengantin perempuan tidak diadakan majlis persandingan. Cuma makan beradab sahaja.. Sesi mengisi perut pun bermula.. Xde benda lain yang nak dipikirkan..cuma makanan yang terhidang di depan je yang jadi tumpuan mata..

Pengantin tengah sibuk ambik gambar..al-maklum lah, photographer berbayar tu.. rugi tau kalo xposing2...perjalanan majlis berjalan lancar dan kemudian, pengantin dibawa naik ke atas rumah untuk sesi bergambar yang seterusnya....


-- Pasangan pengantin di meja makan --

-- Fauzan tahan panas, Ain maintain peace, Tina tgh kol photographer --

No comments:

Post a Comment