Tuesday, September 1, 2009

AKU NAK TERUSKAN IMPIAN DI BULAN RAMADHAN NI

Masa mula-mula nak puasa seminggu lepas, aku memang dah plan nak turunkan berat badan aku ni sampai 10 kg, tapi aku rase angka tu macam terlalu terlebih-lebih lah plak kan.
Aku dah plankan menu makan aku tiap kali aku bersahur dan berbuka puasa. Disamping nak mengurangkan berat badan, aku jugak nak berjimat cermat dari segi kewangan sebab al-maklum lah kan, bila dah nak dekat raya ni, nak fikirkan perbelanjaan raya lagi, perbelanjaan duit raya lagi, perbelanjaan biskut raya dan lain-lain termasuklah baju-baju untuk mak aku. Memang dah jadi kebiasaan aku untuk tiap tahun, aku akan belikan mak aku baju. Iye la, masa aku kecik-kecik dulu, mak lah yang belikan aku baju raya, so bile dah kerja ni, aku lah pulak ambik alih tugas tu belikan mak aku baju untuk raya.

Tapi..kelainan nya pulak tahun ni, aku belikan mak aku blouse je, pastu tudung ngn brouch. Cam tu gak untuk kakak-kakak aku, aku cume belikan brouch je sebab diorang pun of course lah dah beli baju dorang sendiri. Untuk diri aku sendiri plak, aku masih belum beli apa-apa lagi. Mungkin lah nanti 12 September baru nak pegi membeli belah dengan kawan-kawan aku. Tak sabarnya nak shopping raya..Ehehhehehe

Hah! Berbalik pada bab-bab impian di bulan Ramadhan ni kan, aku memang nak turunkan berat badan aku. Aku punye berat sebelum ni dalam 85kg, so memang impian aku nak capaikan sampai 75kg..tak tahu lah boleh capai ke xberat badan ideal camtu.. Rasa-rasanya boleh kut asalkan ada azam yang tinggi. Ahaha sekarang ni, dah seminggu dah berpuasa, aku berjaya turunkan berat badan aku sebanyak 2kg. Harap-harapnye boleh turun lagi..turun lagi..turun lagi dan turun lagi.. kalo si Aizat dengan Bob tu leh turunkan berat badan dia, sure la aku pun boleh jugak..

Ada orang tanye aku, apa yang aku wat smpai leh turun 2kg?
Semua tu sengan saje..yang penting disiplin dan yang paling penting juga, bile berpuasa, selain pikirkan untuk beribadah, kena la pikir kan penjimatan, kesihatan dan juga jangan terlalu tamak memandang makanan.

Untuk bersahur, aku cuma ambik segelas susu Anlene ( untuk tulang disamping susu itupun memang bagus sebab mengandungi kalsium ), pastu makan 5 biji kurma ( ada glukosa, zat besi, sodium, potasium, kalsium, serat ) dan aku amalkan makan sebiji epal. Itulah menu aku untuk bersahur tiap2 hari. Aku ingatkan nak amalkan smpai bila2 tapi entah lah samada aku boleh bertahan ataupun tidak.

Kemudian, untuk berbuka puasa, aku minum air panas ( tak kira la samada teh, sirap, limau ke..yang penting panas )..aku tidak ambil ais sebab aku memang cepat selsema. Menyusahkan pulak bila time puasa, kena selsema lak. Aku jugak tak ambil nasi sebab nasi ni mengandungi karbohidrat yang tinggi. Lagipun, kalo makan nasi waktu dah nak malam, tak banyak tenaga yang kita guna kan untuk bakar semula lemak tu kecuali kalau betol2 buat sembahyang tarawih, sembahyang fardhu ngan sembahyang sunat yang lain tu..
Aku gantikan nasi dengan bihun, kue tiaw or laksa. Memang lah mi tersebut pun mengandungi karbohidrat, tapi sekurang-kurang nya aku tak ambil dalam kuantiti seperti nasi. Tambahan lagi, kalau makan nasi, kena makan dengan lauk pauk yang aku rase menambah2kan lagi selera makan aku..

Aku target, masuk je bulan Syawal, berat aku akan mencapai 75kg. InsyaAllah...
Selain itu, aku tak lupa amalkan sit up untuk membina otot perut dan aku juga mengamalkan melakukan angkat dum bell untuk membina otot lengan selain membakar lemak aku.

Harapan aku agar orang sekeliling akan memberikan sokongan dan dorongan kepada aku untuk meneruskan azam aku ini..

Ramadhan adalah permulaan untuk melakukan perubahan,
Walau apapun " Akulah Fendi "

No comments:

Post a Comment