Monday, September 5, 2011

JALAN BERLUBANG-LUBANG..DAH MACAM KAWAH GUNUNG BERAPI

Semalam aku melalui saat-saat yang agak mencemaskan ( bagi diri aku la, sebab aku tak pernah melalui peristiwa mendebarkan macam ni ). Bunyi macam gempak dan seram kan? Tapi sebenarnya tak lah segempak mana pun.

Cuma nak kongsi cerita sedikit pasal keadaan jalan raya di kawasan Pasir Gudang yang amat mendukacitakan aku dan mungkin juga penduduk-penduduk Pasir Gudang yang sentiasa menggunakan jalan raya sebagai jalan penghubung untuk pergi dan balik kerja.

Keadaan permukaan jalan sangat lah teruk dan huduh. Berlubang-lubang dan jalan dah rosak. Kalau lubang kecik-kecik boleh dimaafkan lagi, tapi...ni dah macam lubang kawah gunung berapi dah. Semalam aku jadi mangsa. Tengah syiok drive sambil layan lagu dan mulut tak henti berceloteh, aku terlanggar lubang. Tapi Alhamdulillah, lubang kecik. Tengok depan, ada lubang yang besar dan aku dapat elak tapi bila benda dah nak jadi, tetap jugak la jadi kan. Dah lepas satu lubang, aku tak dapat nak elakkan satu lagi lubang yang dah tunggu kat depan. Dengan selamba je lah tayar kereta aku termasuk dalam lubang dan keluar lah bunyi..

“Prakkkkk”

Hampir-hampir la jugak aku nak berhentikan kereta kat tengah-tengah jalan raya tu tapi nasib baik la sempat aku berfikiran waras. Kebetulan jugak la beberapa meter kat depan tu ada Stesen Minyak Shell. Aku terus je bagi signal masuk ke stesen minyak dan dengan muka yang sangat resah dan marah, aku check apa-apa yang patut. Alhamdulillah jugak sebab dari segi luaran, kereta tak ada masalah. Tak ada retak or patah. Lega, memang lega tapi aku masih lagi risaukan keadaan kereta tu sebab aku takut kalau apa-apa jadi waktu tengah drive kat lebuh raya.

Aku terfikir lah jugak, bagi aku keadaan jalan raya di kawasan Pasir Gudang memang tak akan berubah selagi lori dan kenderaan berat berulang-alik melalui jalan yang sama. Maklum lah, Pasir Gudang merupakan kawasan perindustrian, so memang jadi lumrah lori-lori akan keluar masuk dan secara tak langsung akan merosakkan permukaan jalan. Seumur hidup aku, rasanya memang tak pernah aku nampak keadaan jalan di Pasir Gudang ni cantik. Setiap masa dan setiap musim, macam tu jugak lah keadaan jalan nya.

Benda-benda macam ni sebenarnya menjadi salah satu punca kepada penyumbangan kemalangan jalan raya. Dengan keadaan jalan yang sentiasa dipenuhi kenderaan, pemandu-pemandu memandu laju dan dalam masa yang sama, kenderaan cuba mengelak dari melanggar lubang.

Aku mohon kepada pihak yang berkuasa tolong lah tengok-tengok kan keadaan jalan di Pasir Gudang tu. Tak kisah lah kalau nak turap berapa kali pun, yang penting jalan raya tu memberi keselesaan kepada para pemandu dan harap-harapnya peristiwa yang jadi pada aku tu, tak akan berulang lagi di masa akan datang. Kalau jadi jugak, memang aku merajuk tak nak balik Pasir Gudang lagi.


Kataku : Lebih suka jalan tanah merah...

No comments:

Post a Comment