Thursday, February 16, 2012

MENARA KUALA LUMPUR

Teringat kisah masa darjah 6, tahun 1996.. Habis je UPSR, cikgu buat rombongan ke Kuala Lumpur.. Sekali lagi ditaip.. 

KUALA LUMPUR

Kalau siapa-siapa yang menetap dan membesar kat kawasan Lembah Kelang dan sekitar-sekitarnya, memang tak endah dengan Kuala Lumpur. Tempat permainan dorang je kut tuh. Bagi aku dan kawan-kawan yang duduk jauh di satu perkampungan di Pasir Gudang tu, dengar perkataan Kuala Lumpur je dah macam menggeletis-geletis bontot ni ha.. Teringin sangat nak pergi. Kononnya waktu tu terfikir yang kalau pergi KL ni dah macam pergi London dah. Tempat lain memang langsung tak lekat kat otak. Cuma fikirkan KL..KL..KL..

Nak dipendekkan cerita, salah satu tempat yang akan dilawati tu ialah Menara Kuala Lumpur. Time tu orang sibuk cerita pasal Menara KL ni ha. Sape yang tak nak naik kan. Siap menangis-nangis mintak kesian kat mak tu semata-mata nak pergi KL. Ha, puas pujuk mak..dapat la jugak ikut rombongan..

Akhirnya dapat jugak aku naik Menara KL masa tahun 1996. Bangga betul.. ada gambar masa kat atas menara tu. Bila kenang-kenangkan balik, rasa cam sengal je aku ni. Tak boleh blah bila aku nangis guling-guling depan mak aku. Ish tak senonoh punye anak jantan.

Sedikit info pasal Menara KL ni :

Menara Kuala Lumpur ialah sebuah menara terletak 515 meter dari aras laut dengan ketinggian 421 meter. Menara Kuala Lumpur terletak di kemuncak Bukit Nanas, 94 m dari aras laut. Menara Kuala Lumpur telah dirasmikan oleh Bekas Perdana Menteri Malaysia iaitu Tun Dr. Mahathir bin Mohamad pada 1 Oktober 1996.

Menara Kuala Lumpur dibina sebagai menara komunikasi untuk mempertingkatkan khidmat telekomunikasi dan sistem pemancar. Di sini siaran radio RTM iaitu Klasik NasionalMuzik FMKL FMTraxx FMAi FMMinnal FMAsyik FM, televisyen RTM1 dan RTM2 milik Radio Televisyen MalaysiaNTV7 milik Media Prima Berhad dan TV Alhijrah milik Al Hijrah Media Corporation siaran UHF dapat diterima sehingga 40km jauhnya.

Reka bentuk menara ini direka oleh Kumpulan Senireka Sdn. Bhd. iaitu sebuah syarikat tempatan. Bentuknya yang tirus dan tinggi adalah keistimewaannya. Bahan binaan menara ini adalah konkrit. Menara ini menjadi tumpuan pelancong kerana ia menyediakan banyak tempat reakreasi. Reka bentuk menara ini dipengaruhi oleh seni bina IslamJermanPerancis dan tempatan. Hiasan dalamannya pula dipengaruhi oleh seni bina Islam yang bercirikan gaya Muqarnas dari EsfahanIran.Seni reka dalaman yang bercirikan sentuhan Muqarnas ini dapat dilihat dengan ketara khususnya pada rekaan kubah kaca yang terdapat di lobi lif utama. Kubah kaca yang terdapat adalah dalam tekstur yang agak kasar, ia mempunyai tujuh tingkat yang melambangkan 7 lapisan (petala) langit menurut Islam. Hiasan ini juga boleh dilihat di pintu masuk utama ruang legar dan dibawah kepala menara.
Menara Kuala Lumpur digunakan untuk aturcara penting bagi umat Islam kerana disinilah tempat penentuan anak bulan Ramadan dan Syawal dilakukan di puncak menara tersebut.

* untuk info lebih lanjut - MENARA KUALA LUMPUR

xde keje..gi jenjalan kat Menara KL semata-mata nak ambik gambar ni..
KATAKU : Banyak tempat menarik kat KL yang belum pergi..

2 comments:

  1. sya trigin nak naik lagi..hehe mcm mkin best je skg nih

    ReplyDelete