Saturday, March 24, 2012

TUNDUKKAN PANDANGAN

Wardina Safiyyah memulakan forum bagi slot terakhir Bidadari Dunia

" Katakanlah kepada orang-orang mukmin ( kaum lelaki ) agar mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka. Demikian adalah lebih suci kepada mereka. Sesungguhnya ALLAH Maha mengetahui  apa yang mereka sedang kerjakan. Dan katakanlah kepada wanita Mukminah agar mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka " ( Surah Annur ayat 30 - 31 )

Inilah ayat yang Wardina terjemahkan dalam forumnya tadi bagi slot terakhir Konvensyen Bidadari Dunia 2012 untuk hari yang pertama. Tajuk forum adalah Fesyen - Yes or No?.

Serius terkesan dengan apa yang diperkatakan. Allah sudah berfirman di dalam Surah Annur sepertimana di atas. Apa yang Allah SWT arahkan ialah tundukkan pandangan kepada kaum lelaki dahulu dan jagalah kemaluan. Kemudian diingatkan untuk kaum wanita pula.

Bak kata Wardina, kita sekarang terlalu sibuk bercakap tentang pemakaian hijab dan menutup aurat, tapi kenapa tak tekankan tentang menundukkan pemandangan dan menjaga kemaluan sedangkan Allah SWT dah tegaskan terlebih dahulu di dalam firmanNYA?

Benarlah fenomena sekarang, wanita bertudung tetapi masih lagi melakukan zina. Wanita bertudung tapi masih lagi melakukan maksiat. Kenapa jadi macam ni? Sebab bagi mereka, Allah hanya inginkan hambaNYA menutup aurat tetapi tidak menitik beratkan untuk menjaga penglihatan yang banyak menjurus kepada dosa-dosa besar.

Fikir-fikirkan dan jom lakukan perubahan.

Kataku :
Banyak kesedaran yang diperoleh bila dihayati

1 comment: