Wednesday, August 29, 2012

BERAYA TANPA ISTERI DAN ANAK-ANAK

Cerita ni bukan untuk memburukkan darah daging sendiri, tapi sekadar untuk berkongsi dan mungkin boleh jadi pengajaran untuk diri aku dan juga pembaca-pembaca semua * perasan..ada pembaca ker?

apa perasaan kan bila sambut raya tanpa anak-anak dan isteri walau hakikatnya anak-anak dan isteri masih ada.. tu lah yang jadi pada pakcik aku bila mana isteri dan anak-anak dah tak nak beraya dengan suami dan ayah dorang sendiri tapi nasib baik dorang masih berhubung melalui telefon..

aku mengaku yang kesalahan memang berpunca dari pihak pakcik aku bila mana dia tinggalkan anak isteri selama 6 tahun tanpa kabar berita tapi selepas 6 tahun dia muncul balik dengan alasan yang dia berikan, nampaknya pihak belah sana tak nak terima apa juga alasan yang keluar dari mulut pakcik aku..

sedih tengok keadaan dia tapi pakcik aku cuba untuk sembunyikan perasaan dia..dalam masa yang sama, dia bercerita pasal anak-anak dia a.k.a sepupu-sepupu aku..

mungkin, terpalit rasa kesal dalam hati dia dan perasaan sedih berselubung dalam diri dia bila tengok kami yang lain happy-happy dengan family sendiri, namun tidak bagi diri dia sendiri.. nak jumpa dengan anak-anak pun kena sembunyi-sembunyi..

pernah kena halau dengan mak mertua bila pakcik aku datang rumah sebab nak mintak maaf.. macam drama tv pulak kan? tapi itulah hakikat hidup..

aku tak pasti sampai bila pakcik aku akan bertahan dan aku harap makcik aku dan sepupu-sepupu aku akan kembali terbukak hati untuk terima pakcik aku semula dan seterusnya akan bersama-sama meraikan hari raya bersama-sama..

Jadi, kita yang ada keluarga yang sempurna ni jangan lah sesekali nak mulakan sesuatu masalah. Jangan cari penyakit yang boleh memporak perandakan institusi kekeluargaan. Impaknya sangat besar pada anak-anak lebih-lebih lagi pada emosi dorang.


Kataku :
Kalau tak mampu, jangan kawin banyak..ok xde kaitan

2 comments: