Sunday, August 5, 2012

LAGU RAYA..YEY...

Lagu-lagu raya dah kuar kat radio, menambahkan semangat untuk menyambut hari raya bersama family kat kampung. Tahun ni beraya kat umah nenek kat Batu Pahat dulu sebab mak dengan adik beradik lain balik rumah nenek jugak. Lepas tu baru balik ke Pasir Gudang pulak untuk jumpa dengan kawan-kawan sekolah yang lain.

Dalam dengar-dengar lagu raya tu, jangan lupa pulak dengan amalan-amalan di bulan Ramadhan..takut-takut jadi malas nak bertarawikh pulak kan?

Hari cuti hujung minggu lepas, aku seharian layankan lagu-lagu raya. Seronok kut lagu-lagu raya ni sebab malar segar, tambahan lagi dengar setahun sekali je.

Apa lagu raya kesukaan aku?

Aku paling suka lagu Satu Hari Di Hari Raya nyanyian Dato’ M. Nasir dan lagu Dendang Perantau daripada Tan Sri P. Ramlee. Percaya tak, dulu masa aku belum baligh, aku tak suka gile kat dua lagu ni. Aku tak tau apa puncanya, bagi aku macam dua lagu ni entah apa-apa. Bongok jugak aku time tu kan? Time tu aku suka lagu yang ada sebut pasal kuih raya, sebut pasal makanan, pasal mercun macam lagu Allahyarhamah Saloma..Keh..keh..keh

Tapi…lepas aku baligh dan berakal ( motip? ), aku ternanti-nantikan dua buah lagu ni bila menjelangnya hari raya.


Puncanya?

Aku pun tak tau..tapi aku suka gile sebab mungkin aku dah paham apa yang nak disampaikan dalam lagu ni. Siap jadi lagu peberet lak tu..



Tu yang membezakan hari raya di zaman kanak-kanak dah juga selepas dewasa. Kalau zaman kanak-kanak, asyik pikirkan pergi beraya, dapat duit raya dan dapat makan kuih raya yang sedap-sedap. Bila dah dewasa, erti hari raya dah berbeza. Hari raya untuk bertemu sanak saudara, bermaaf-maafan, bersedekah dengan bagi duit raya kat budak-budak dan juga menggembirakan mak di pagi raya.. * arghh tetiba rasa sedih ni..

 Kataku :
Jom layankan lagu raya

2 comments:

  1. mana2 tempat pun dah berkumandang lagu2 raya nie........jom layan

    ReplyDelete
  2. dah hampir 3 hari tak tengok tv dan dengar radio...hehehe :)

    ReplyDelete