Wednesday, January 23, 2013

AKHIRNYA...UiTM AKU DATANG

Satu berita gembira untuk diri aku selepas aku melepaskan peluang 6 tahun yang lepas..Alhamdulillah..berjaya jugak aku dapat tawaran sambung degree kat UiTM secara jarak jauh. Selama beberapa tahun lepas ni, aku kena berhempas pulas belajar sambil bekerja..Eh..salah..bekerja sambil belajar untuk dapatkan degree dalam pengurusan sumber manusia..

Dah tanya sorang kawan yang lulusan HR UiTM ni, katanya course ni agak susah tapi kalau fokus, tak ada benda yang mustahil untuk dicapai. Aku yakin yang aku boleh buat, so itu je lah kata-kata semangat yang boleh aku tanamkan dalam diri.. Takut jugak sebenarnya ni.

Tujuan aku sambung belajar ni sebab nak capai impian aku yang dah aku korbankan 6 tahun lepas.. Aku balikkan semula cerita 6 tahun yang lepas bilamana aku tolak tawaran untuk sambung degree di UiTM Segamat semata-mata nak tunaikan impian mak aku yang nakkan aku kerja kerajaan.

Ada banyak sebab kenapa aku beriya nak sambung belajar. Antara lain sebab aku nak sama taraf dengan kawan-kawan lain. Jujur cakap, kebanyakan kawan-kawan dah bergelar cikgu, pensyarah, pegawai bank dan paling tidak pun jadi Pen. Pegawai Tadbir dengan kelulusan diploma. Macam selalu aku luahkan, rezeki masih belum ada untuk aku dipanggil interbiu bagi jawatan Pen. Pegawai Tadbir. Jadi, dari asyik menunggu dan terus menunggu, baik aku ambik inisiatif untuk memajukan diri aku. Sekurang-kurangnya bila lepak-lepak dengan kengkawan yang ada degree, aku tak rasa ketinggalan dan ada sifat bangga dalam diri. Sekali lagi aku mention, rasa bangga dalam diri, bukan rasa riak yang boleh merosakkan diri.

Sebab kedua - aku tak nak orang pandang rendah pada aku..Walaupun bergred 17, sekurang-kurangnya aku nak orang nampak yang aku ada masa depan untuk berjaya..Ilmu boleh dicari dimana-mana, tu memang aku akui. Tak belajar tinggi pun asalkan rajin membaca, dah boleh jadi orang berilmu, namun kalau nak berjaya dalam kerjaya, sekeping sijil tu yang sangat bermakna.

Sebab ketiga - untuk mengisi masa lapang yang selalu aku buang macam tu je. Selama 6 tahun aku kerja, apa yang dah aku capai untuk kebanggaan diri aku? Setakat beli rumah, tu je lah..sekurang-kurangnya dengan keputusan aku untuk lanjutkan pelajaran, akan beri suatu kepuasan yang paling dalam untuk diri aku sendiri.

Banyak lagi nak aku ceritakan berkaitan sambung study ni, tapi baik aku pendamkan. Aku tak nak nanti ada yang membaca dan capkan aku sebagai orang yang sombong, bongkak, membangga diri dll.

Aku akan lapor diri pada 16 Februari dan start belajar dalam bulan Mac nanti.. Tak sabar nak mulakan belajar.. Benda yang dah lamaaaaaaaa sangat aku tinggalkan dalam hidup..

Lagi satu, aku tak suka bila ada yang kata aku sambung degree sebab nak jadi PTD.. tu bukan tujuan asal je.. Aku tak pernah nak mengejar sangat benda yang tak tahu boleh capai atau tak. Ada rezeki, In shaa Allah boleh bergelar apa-apa aja asalkan aku suka dengan jawatan tu.

Kataku :
Tolong paham kawan-kawan dan bagi sokongan penuh..bukan memerli atau cemburu tak tentu pasal

1 comment:

  1. tahniah dan selamat berjaya ... weyh, ko iyekan la org yg ckp ko nk kejar jaw ptd tu ... bg senyap mulut dorg tuh .. pastu ko laser lg dgn ayat2 yg membako... biar dia terpempam sikit ... ha, bagus tak cdgn aku?? jgn marah ha .... peace !! eheheh

    ReplyDelete