Monday, May 26, 2014

SAKIT GIGI PART 2


Assalamualaikum & Salam Sejahtera…


Ni adalah sambungan kepada cerita Sakit Gigi Part 1


Rupa-rupanya pain killer yang doktor bekalkan tu tak beri kesan sangat pun. Aku alami sakit gigi yang sangat melampau. Tak tahulah apa punca kesakitan yang aku alami. Aku bukan dentist.. So nak pandai-pandai buat kesimpulan tentang punca sakit gigi ni, memang tak pandai lah.


Mestilah korang pernah alami jugak kan kesakitan yang maha sakit ni?


Sumpah memang tak nak lagi rasa sakit gigi ni. Waktu-waktu sakit ni lah pikir macam-macam pasal penjagaan gigi. Pikir nak lebihkan minum susu lah, pikir nak sentiasa buat rawatan gigi lah, pikir nak sentiasa berus gigi lah. Aish macam-macam woo yang terlintas kat pikiran.


Oleh sebab kesakitan ni dah tak boleh ditanggung dan sakit tu tak perlu nak disimpan-simpan. Makanya, aku pergi ke Klinik Gigi Ria kat Dengkil. Gigih gi cabut gigi habaq hang!!!


Alhamdulillah aku pilih klinik gigi swasta yang betul. Dengan layanan yang baik oleh doktor dan staff, serta bayaran berbaloi. RM90.00 untuk sebatang gigi. Eh berbaloi ke?? Tak kisah lah, yang penting gigi dah cabut dan sakit dah tak ada. Syukur pada Allah sebab berikan keberanian untuk menyerah diri pada sang dentist supaya gigi aku dicabut. Hehehhe…


Kalau sape-sape nak dapatkan khidmat dentist kat Klinik Gigi Ria ni, alamatnya adalah : No. 3A Tingkat 1, Jalan Deluxe, Pusat Perdagangan Deluxe, 43800 Dengkil, Sepang Selangor. Boleh telefon dulu untuk buat sebarang pertanyaan atau temujanji. Nombor nya : 03-8768 0091. Bagi yang tak tahu, klinik ni dekat dengan Bank BSN. Satu building.


Kat sini aku share apa yang perlu kita lakukan selepas cabut gigi :-


1.       Sentiasalah menukar kapas yang dibekalkan oleh dentist untuk menahan darah yang keluar dari luka cabut gigi tu. Pada permulaan, darah memang akan banyak keluar.


2.       Jangan gatal-gatal lidah or tangan nak kuit-kuit or cuit-cuit kat tempat luka cabut gigi tu. Mungkin sebab taknak ganggu proses penyembuhan luka dan tak nak sebarkan bakteria kut.


3.       Minum air sejuk untuk mempercepatkan pembekuan darah. Better minum ais dan aiskrim. Hehhe yang ni memang aku suka.


4.       Lepas bius tu dah kurang, kita akan alami denyut-denyut kesan dari luka cabut gigi tu, so rajin-rajin lah makan pil tahan sakit yang doktor bekalkan tu. Mahal tau pil tu,so cepat-cepatlah habiskan. Nak cepat baik ke tak nak??


5.       Jangan makan atau minum bahan makanan yang panas-panas. Ishhh jangan jangan jangan. Luka tu tak baik lagi, so nanti ia boleh membuatkan bekas luka tu kembali terluka dan mencairkan semula bekas luka tu. Berdarah semula nanti, sape nak jawab?


6.       Kumur-kumur mulut dengan air garam. Tak sakit pun. Aku cuci lepas 4 jam cabut gigi dan darah dah stop. 


7.       Sentiasa berwaspada dan pastikan luka cabut gigi tu dah betul-betul ok sebelum kita nak makan or mengunyah. Aku masih tak berani nak kunyah kat tempat yang cabut tu. Trauma lagi lah!!!



Tu je sedikit perkara yang boleh aku kongsikan. Tu pun hasil penjelasan dentist. Eh dentist tu cakap macam keretapi. Laju sangat, tapi boleh lah tangkap sikit-sikit.

 ruang menunggu kat klinik.. ada kawasan untuk kanak-kanak

 itulah gigi yang dah dicabut..takde rosak apa2 pun tapi nak buat macam mana, tamatlah riwayat gigiku..

Kataku:
Dah hilang kesakitan












No comments:

Post a Comment