Tuesday, June 3, 2014

RUMAH AKU : CAT DI RUANG MAKAN

Assalamualaikum & Salam Sejahtera...

Rumah aku tak habis lagi mengecatnya. Semua kena buat sendiri, tu yang melengah-lengahkan kerja tu.

Untuk ruang tamu dan ruang makan dah siap cat. Ruang tamu aku ambik warna kelabu. Ruang makan pulak aku memang dah niat lama nak cat warna merah sebab wallpaper dah warna merah. Kalau ambik warna lain nanti lari tema pulak.

Senang cite nya, last week settle lah sesi mengecat untuk 2 ruangan tu.. Sebenarnya dari last month aku da mula cat ruang makan, tapi oleh sebab hasilnya berbelak-belak atau tak rata, so aku berhenti cat. Bila aku tanya-tanya orang yang mahir pasal cat mengecat, dan tanya kawan-kawan yang ada pengalaman, dorang cakap kena cat 2 or 3 lapis. Barulah warna nya sekata.

Dan dengan penuh semangatnya aku buat 2 lapisan. Eh..sebenarnya banyak lapisan jugak aku buat supaya dinding tu dalam keadaan warna yang sekata. Hasilnya memuaskan hati tapi...... dengan warna merah tu, ruang makan tu jadi gelap. Tetiba pulak jadi tak puas hati. Acaner tu??


Kat bahagian atas hasil cat pun masih belum memuaskan hati. Masih nampak berbelak-belak. Kena touch up lagi. Aku sangat berjaga-jaga sebab taknak terkena kat siling. Aku pun masih tertanya-tanya macam mana nak cat supaya cantik je sempadan antara siling dan dinding.


Macam ni lah rupa ruang makan rumah aku. Niat asal nak pasang cermin besar seluas-luas dinding tu, tapi bila survey harga, hurmmm macam rugi pulak. Sayang duit sebab aku nak buat wardrobe untuk bilik. Konon-konon bila letak cermin, boleh menampakkan ruang yang lebih luas untuk rumah. So, aku ada dua plan. Plan A - nak letak frame kalimah Allah, Muhammad & ayat Kursi dengan warna frame yang kontra dengan warna dinding. Aku ada nampak frame warna hitam putih. Plan B - nak beli cermin IKEA yang petak-petak 30cm x 30cm dan tampal dengan gigihnya kat dinding tu. Tapi rasa macam nak pilih Plan A sebab kat rumah masih belum ada apa-apa ayat Al-Quran.

 

Rumah ni masih belum sempurna. Warna pintu pun akan ditukar. Sangat tak padan bila warna merah berganding dengan warna light brown macam tu. Warna grey pun macam tak berdiri sama megah dengan light brown. So, penyelesaiannya, mungkin pintu-pintu itu akan aku warna kan dengan pearl white untuk menaikkan serinya. 
 

Bila tengok bahagian siling tu, rasa nya perlu ada plaster siling lah. Yang tu harga tak survey lagi. Tapi aku pun heran, kenapa aku tak buat masa sebelum masuk rumah dulu.

Eh berbalik pada cerita cat mengecat tu kan, cat aku beli kat kedai hardware kat Bangi. Mana-mana tempat pun ada kedai hardware kan. Aku ambik Nippon Paint tapi tak ingat jenis yang mana satu. Untuk warna kelabu tu, aku beli 5 liter. Harga dalam RM 90++. Cukup-cukup untuk ruang tamu dengan kawasan beranda. Untuk warna merah ni pun aku beli yang 5 liter, tapi guna cuma setengah bekas tu je. Kira guna 2.5 liter. Misi seterusnya nak cat bilik ke 2 dan ke 3 pulak. Kakak aku nak warna hijau lumut. Layankan je lah..Untuk bilik aku, aku nak buat special. Hehehe..tu cat lambat-lambat sket ar..

Kataku:
Bila tengok rumah sendiri, ada je yang rasa tak puas hati nya

1 comment:

  1. Kalau tak nak cat tu terkena bahagian syiling, 1st kena buat ialah ambik selotape yang warna coklat tu, ambik saiz yang paling besar dan selotape dulu sepanjang penjuru antara dinding dengn syiling.. Jadi kalau masa cat, kalau terover, tak de la kena syiling.. just kena kat selotape tu je.. bila dah kering.. baru cabut selotape tu.. tadaaa... nampak kemas jer..

    ReplyDelete