Friday, September 25, 2015

DAPUR BUJANG | CONGO BARS

Assalamualaikum,

Dah banyak kali buat Congor Bars ni tapi untuk kali ni barulah berpuas hati dengan rasanya. Kira dah boleh lawan dengan member aku yang tokey cake tu (Anyss). Resepi ni pun memang Anyss yang bagi.

Bahan-bahan :

250g butter 
3 biji telur
1 sudu teh esen vanilla
2 setengah cawan tepung naik sendiri
1 setengah cawan soft brown sugar
2 cawan coklat cips
Almond flakes

*
Kalau nak rasa yang sedap, kena pakai butter yang mahal sikit macam Anchor atau Westgold. Nak pakai Buttercup pun boleh tapi nanti rasa dia rasa Buttercup lah. Maksudnya di sini akan ada rasa perbezaan pada rasa tu. Butter perlu berada pada suhu bilik.

*
Kalau nak kan tekstur yang keras sedikit, boleh gunakan 3 cawan tepung naik sendiri.

Konon-konon nak nampak berseni tapi hasilnya bersepah. Lantaklah..HP pun cap ayam serama je.

Cara-cara membuat :

1. Dengan menggunakan senduk atau spatula, satukan butter dan esen vanilla di dalam satu bekas. Kemudian masukkan soft brown sugar dan gaul sebati sampai warnanya cantik.

2.  Masukkan telur satu persatu dan gaul rata.

3. Masukkan pula tepung dan gaul menggunakan kaedah kaup balik. Pastikan semua tepung larut dan tiada yang tertinggal.

4.  Masukkan coklat cips dan almond flakes. Make sure tinggalkan kedua2 bahan tu sedikit untuk ditaburkan di atas adunan.

5. Ratakan di dalam loyang. Ikut suka nak tebal atau nipis dan bergantung kepada size loyang. Aku punya oven kecik, so guna loyang kecik. Untuk adunan ni, aku bahagikan dua.

6. Pastikan oven dah dipanaskan terlebih dahulu dengan suhu 200 darjah celcius selama 10 minit. Ini pun bergantung kepada jenis dan saiz oven.

7.  Taburkan coklat cips dan almond flakes atas adunan yang nak dibakar.

8. Turunkan suhu oven kepada 180 darjah celcius dan bakar dalam 25 - 30 minit.

 Tengok ikut arah putaran jam.

 Dah siap. Bau dia semerbak tapi visual tak cantik langsung. Tak menggiurkan. Aku rasa macam dah tabur coklat cip dengan almond tu banyak-banyak tapi hasilnya??

Rasa dia sedap. Bukan aku nak memuji masakan sendiri tapi kalau korang buat sendiri pun memang sedap rasanya. Manis bak hang, tahap kerat kaki punya manis.

Nota kaki:
Setiap pagi breakfast dengan Congo Bars je.

No comments:

Post a Comment