Thursday, November 19, 2015

HAL AKU | KEMPEN MENABUNG SETIAP HARI

Assalamualaikum...

Kempen menabung "Sehari RM1.00 @ RM2.00".

Terpengaruh dengan gaya menabung seorang kawan ni. 

Tengok kat FB, dia start menabung dengan konsep sehari kena masukkan RM5.00 dalam tabung. Cukup setahun, dia dapat beli tiket flight ke Hong Kong dengan husbank dia.

Benda baik, tak salah kalau nak follow kan? Mungkin di antara kita memang ada simpanan setiap bulan. Masukkan sikit dalam ASB, sikit dalam Tabung Haji atau mana-mana bank simpanan yang lain. Simpanan-simpanan ni kebiasaannya untuk jangka masa panjang atau untuk hari tua kita nanti.

Kalau menabung sehari RM1.00 @ RM2.00 ni kebiasaannya untuk kegunaan setahun yang akan datang.

Kita ambil lah sehari RM1.00, kalau setahun dah dapat kumpul RM365.00. Kalau sehari RM2.00 pula, dah boleh simpan RM730.00. Banyak juga tu.

Aku berharap sangat supaya aku dapat kekalkan momentun menabung ni sebab dah ada plan untuk tahun depan.

Aku niat, kalau cukup setahun nanti, aku nak book tiket untuk aku, mak aku dengan kakak aku ke Kota Kinabalu Sabah.

Kira macam aku sponsor tiket flight la kan. Nak beli tiket tu kena waktu Air Asia buat promosi, kalau tak memang tak cukup la jawabnya.

Jadi, setahun akan datang aku akan update sama ada misi aku berjaya atau tidak.

Kalau tak berjaya nak belikan tiket ke KK, mungkin duit tu boleh aku gunakan untuk benda lain yang bermanfaat. InsyaAllah..

Ok, tak sabar nak tunggu setahun akan datang.. hahha itu pun kalau panjang umur...

Tengok la tabung aku ni. Bongkar-bongkar kabinet dapur, nampak pula bekas biskut raya ni. Terus jadikan tabung.









Cara untuk elakkan dari lupa nak masukkan duit setiap hari adalah dengan meletakkan tabung tu di tempat yang memang setiap hari kita pandang.

Kalau aku, aku letak dalam almari dekat dengan tempat letak underwear.

Kenapa aku letak situ?

Sebab tiap hari aku pakai underwear.

Okbai..hahahhahha...


"duit boleh buat kita punya ramai kawan dan dengan duit juga kita boleh hilang kawan"

Terima kasih semua.

3 comments:

  1. hahaha. kalau terlupa pakai underware something wrong dekat u lah. hahaha. saya dgn suami dah start menabung ni tahun lepas. RM 1 dan RM 5.Suami RM1 saya RM5. Ketidakacian disitu.hehehe. Bila hujung tahun buka tabung wow...berpinar mata hijau je. Tapi satulah bila duit dah banyak kat tabung jadi ada kedekutan sedikit untuk belanja wang tersebut. Jadi sayang tau. Ingatnyanya nak belilah handbag designer 1. Memang duit tu target kat situ. Tapi tak beli pun. Beli Carlo Rino je. Tu pun sale ... Selebihnya simpan jelah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab dah usaha kumpul setahun, tu yg jd syg nk guna tu kan..hehhe at least ada something brhrga yang dpt beli hasil mnabung tu. next2 nya akan jd lebih brsemangat nak kumpul duit..

      Delete
  2. haha. kalau macam tu Iza nak buat tabung ni jugak letak di atas almari upper-wear..haha..sebab hari-hari pakai tu..kalau lelaki x pelah tak yah pakai..muahahahaha

    ReplyDelete