Thursday, December 15, 2016

FENDIxIPOH | BERPAGI-PAGIAN DI BANDAR IPOH

Assalamualaikum,

11 Disember 2016 (Ahad)

Ini merupakan hari kedua di Ipoh, Perak. Seperti biasa, bangun awal. Hotel ni takde disediakan surau, jadi aku kena menapak sikit ke Masjid Negeri Perak untuk menunaikan solat Subuh. Selesai Subuh, malas pulak nak balik ke hotel. Jadi, aku pusing-pusing sambil hirup udara pagi. Gerai-gerai di Medan Selera Dataran Dato' Sagor ada yang dah buka tapi belum terniat nak singgah breakfast.

Kiranya aku dah plan tak balik hotel lagi sampai tengah hari. Terus pergi wedding member nanti sebab kena pergi awal sikit.


Awal pagi ni, aktiviti aku adalah misi meronda 2.0. Gigih betul, awal pagi dah keluar meronda. Duduk hotel pun bukan boleh buat apa kan? 

 Bangunan OCBC / Straits Trading Building. Pembinaannya pada tahun 1907 berkonsepkan Italian.

 Mercantile Bank, dibina pada tahun 1931. Sekarang ni jadi pejabat ELKEN.


 The Chartered Bank

 Jan Sahib'S Office. Merupakan bangunan komersial yang dibina pada awal tahun 1930. Terletak betul-betul di hadapan Container Hotel di Jalan Sultan Yusuff.

 S.P.H De Silva Building. Juga terletak di Jalan Sultan Yusuff. Bangunan ini merupakan salah satu bangunan komersial yang tertua di bandar Ipoh.

 Chung Thye Phin Building. Dibina pada tahun 1907 oleh Chung Thye Phin yang merupakan Kapitan Cina terakhir di negeri Perak.

 Bangunan lama tengah dibaikpulih. Ini di simpang empat. Depan-depan tu banyak kedai kopi Cina. Kedai kopi awal-awal pagi lagi dah meriah.

Empat lot kedai yang masih lagi mengekalkan senibina lama. 

Dalam sibuk-sibuk masuk keluar lorong dan bangunan, baru teringat aku masih belum ambik gambar satu lagi lukisan mural. Apa lagi, jangan bikin leceh....

Tadaaaaa... mission accomplished!!!!

Kopi O terletak di Jalan Tun Sambathan. Dekat hujung-hujung sikit lokasinya.

Aku whatsapp Oii tanya bila nak datang ambik aku tapi dia tak reply. Nampak sangat belum bangun tidur tu. Takpe la, sementara nak tunggu dia balas whatsapp, aku pergi breakfast dulu. Sekadar alas perut, aku order roti telur dan teh tarik.

Habis sarapan, aku google Pasar Karat Ipoh. Niat nak singgah situ sementara takde apa nak buat. Kalau jalan kaki, cuma 15 minit je. Rasanya tak berapa jauh. So, aku pun cuba-cuba cari jalan nak ke Pasar Karat tu. Sekali lagi aku tak faham nak baca map. Macam lost sekejap. Then, aku tanya sorang uncle Cina jalan nak ke Pasar Karat.

" Uncle, nak tanya.. kalau nak ke Pasar Karat lalu mana?"

" Aiya..apa tu? tak tahu laa..." jawab uncle tu..

" Pasar Karat atau Memory Lane.. tak tahu ke?"

" Tak tahu..tak tahu..."

Kecewa aku. Malas dah nak tanya orang lagi.

Last-last, tak dapat nak memenuhi misi ke Pasar Karat. Jadi, aku teruskan berjalan cuci mata tengok-tengok bangunan lama yang masih lagi utuh dan menjadi daya penarik di Ipoh.

Tingkap orang dulu-dulu.



Tengah menikmati keindahan bangunan, Oii reply whatsapp suruh tunggu depan hotel sebab dia dah otw nak pick up aku. Bergegaslah abang patah balik ke hotel. Alah, actually memang dah dekat dengan hotel pun sebab jalannya kan pusing-pusing memang jumpa tempat yang sama jugak.

 Old school.


 I will stay here lama-lama.. boleh jawapan macam tu?

Kafe burps & giggles atau dalam melayunya kafe sendawa dan ketawa berdekah-dekah.. betul ke?


Dalam pukul 9.30 pagi macam tu, Oii sampai. Kitorang gerak ke Restoran Holly Wood sebab nak pergi breakfast tapi bila sampai tu, susah benor nak mencari parkir. Bila dah jumpa parkir, kedai pulak full house. Jadi, kitorang cari kedai lain yang berdekatan. Bila settle makan, dapat pula surat cinta dari abam polis. Kereta kena saman sebab parkir tepi jalan. Apa lah punya nasib...

Lepas tu, singgah Mydin untuk salin baju. Kitorang sampai awal di rumah pengantin sebab nak hantar barang. So, menunggu lah aku kat bawah khemah dari pukul 11.30 pagi dan kitorang balik dari majlis kahwin tu dalam pukul 3.30 petang. 


Selamat Pengantin Baharu Masirah & Pasangan. Semoga kekal hingga ke Jannah.

Pasangan pengantin berarak masuk ke pelamin.


p/s : agak2nya apa yg patut aku buat bila duduk semeja dengan org yg aku xknal. nk brbual pun xtau bnda apa nk dibualkan. last2, main hp.. anti-sosial sgt perangai.

No comments:

Post a Comment