Thursday, October 27, 2011

AKU ATAU DIA YANG SILAP?

Kes jadi masa nak makan tengahari. Lepas ambik lauk, pergi ke cashier untuk bayar. Sambil nak bayar, aku berbual dengan salah sorang staff kat kafe tu, aku keluarkan duit RM 10.00 dan aku serahkan duit tu pada cashier.

" Minum apa bang?"

" Limau suam.." jawab aku..

" Ok, cukup lah RM 5.00.."..kata cashier tu..

Aku jadi blur, seingat aku tadi aku bagi duit RM 10.00, kenapa lak tetiba dia kata cukup RM 5.00?

Aku bagi tau le yang aku serahkan duit RM 10.00 sebab setahu aku, dalam wallet aku memang tinggal RM 11.00. Bila aku dah bagi RM 10.00 tu, memang tinggal RM 1.00 dalam wallet. Siap aku tunjukkan wallet aku yang tinggal RM 1.00 tu.

Mati-mati dia kata aku serahkan RM 5.00 dan aku mati-mati kata aku bagi RM 10.00. Staff yang berbual dengan aku pulak menyampuk, " Abang bagi RM 5.00 tadi "..

Haaa? Tergamam aku..Ish sumpah, sebelum pergi kafe memang aku dah check wallet aku.. Memang tinggal RM 11.00 aje. Sebab tu la aku confident kata aku bagi RM 10.00 dan aku nampak tadi, lepas aku bagi RM 10.00, cashier tu letak dalam peti duit dan dia ambik not RM 5.00. Mungkin, bila dia dah pegang duit RM 5.00 tu, dia ingat duit tu duit yang aku bayar kat dia.. Tapi..bila dah dua orang kata macam tu, aku nak buat macam mana. Mengalah saje lah.. Kalau betul aku bagi RM 5.00, aku tak boleh nak cakap apa lah. Tapi kalau aku memang bagi RM 10.00, haaa aku harap bisnes dia tak akan lama kat tempat tu..( Jahat tak? )

Dengan tak malunya aku bercerita yang duit dalam wallet cuma tinggal RM 11.00..hahahhaha


Kataku : Sebab duit, manusia boleh bergaduh..kan?

5 comments:

  1. keliru atau sengaja?adoii mcm2 tektik kdg2 depa nie.berniaga tak jujur.tapi kalau tak sengaja halalkan je..kalo fahz mmg hangin woo.

    ReplyDelete
  2. toi2 sbb duit manusia sggup gaduh..ilg mbe..n khianat !! bnci pkara tu!!

    ReplyDelete
  3. xpe2,,t kt akhirat kte taw gk cter sebenar..haihh..

    ReplyDelete
  4. xpe2,,t kt akhirat kte taw gk cter sebenar..haihh..

    ReplyDelete