Sunday, March 18, 2012

CUCI THE MUSICAL LAST KOPEK

Pagi semalam dapat pergi tengok belon panas, petangnya pulak sempat berkejar ke Istana Budaya ( IB ) Kuala Lumpur untuk tengok show Cuci The Musical Last Kopek yang diarahkan oleh Harith Iskandar.

Hari ni, 18 Mac 2012 adalah hari terakhir pementasan dan show terakhir adalah jam 8.30 malam ni. 

Aku beli tiket pun last minute sebab nak sangat tengok teater ni. Dua musim sebelum ni terlepas peluang, so untuk musim ke tiga, aku ambik peluang yang ada.

Show semalam pukul 3.00 petang, kena datang awal sebab nak ambik tiket yang dah book online. 

Pementasan semalam full house. Hebat betul penangan Cuci Musical ni. Pelakon-pelakon pun hebat-hebat. Afdlin Shauki ( Fairil ), Hans ( Khai ), Nabil ( C'Tan ) dan Awie ( Jojo ) adalah pelakon utama. Dibantu oleh Vanida Imran ( CJ ), Dina ( Farah ), Harun Salim Bachik ( Tan Sri ), Douglas Lim ( Wira ) dan Reefa ( Pencerita / Rappers / Posmen ).

Jalan cerita sama macam dalam filem ( rasanye kut sebab tak ingat sangat ), tapi bila dah namanya teater, mesti lagi gempak sebab semuanya live depan mata.

Persembahan yang sangat hebat..mantap..kelakar gileeeeeeeerrr..memang tak kering gusi dengan lawak dorang..lagu-lagu pun sedap..Antara komen-komen aku pasal teater ni :

* Nyanyian Awie memang power, Afdlin pun boleh menyanyi dengan baik, Hans dan Vanida punya suara yang ok, Nabil punya nyanyian boleh polish lagi..

* Lakonan antara semua pelakon sangat seimbang. Bila part lawak, memang lawak habis, bila part sedih, dapat rasa kesedihan. Tapi aku tak pasti sama ada sengaja dirancang atau pun tak, bila part C'Tan marah Jojo dan Khai sebab dorang berdua terlalu mengikut telunjuk Fairil, emosi marah dan sedih dah terkesan, tapi penghujung tu Nabil ( C'Tan ) matikan emosi dengan lawak dia yang agak meleret.

* Kelakor gile part team Cuci-cuci battle dengan Syarikat Wira. Dorang battle ala-ala Showdown, Syarikat Wira menari hiphop, tapi Cuci-cuci menari tarian Wonder Girl..

* Kewujudan Dina kurang memberi kesan tapi boleh dikatakan sebagai penyeri kepada teater ini dengan watak dia sebagai Farah yang agak kepoh. Nyanyian Dina masa pakai rambut alfro dan baju liplap tu memang suberb.. Tengah-tengah lagu tu, dorang ber"shuffle"..Gerek betol..Siap kuar lagu "everyday I'm Shuffeling"..

* Kemunculan Harun Salim Bachik jugak memberi impak yang besar sebagai Tan Sri dan juga ayah kepada CJ. Dengan loghat Jawa yang pekat dan juga Tan Sri yang tunggang langgang Bahasa Inggerisnya. Ada satu part tu memang kelakar bilamana Tan Sri cakap " saya nak pegi saman cikgu Bahasa Inggeris saya "..

* Ada unsur-unsur lucah bila pelawak-pelawak ni bergabung..Hahhaha mungkin penonton Malaysia tak ambik kisah dengan perkara ini termasuklah aku sendiri. Perkataan nenen, pisang , bra , nyonyot nenen. Perkataan-perkataan ini membawa maksud "kedua" di dalam dialog dorang.

* Set teater kemas dan cantik..Perabot-perabot yang cantik dan ceria. Latarbelakang bandaraya dan bangunan KL menyerikan lagi persembahan.

* Lagu-lagu di dalam teater menarik..Muzik adalah dibawah pimpinan Acis. Tahniah kepada Acis..

* Douglas Lim membawa watak Wira dengan baik. Lawak jugak mamat nih.

* Penari-penari cum pelakon tambahan adalah dari Azwa Dancer..Tarian dorang best..

Sebenarnya banyak lagi yang nak dikongsikan pasal teater ni, tapi cuma tu je yang aku ingat. Show ni memang hebat..Mengikut kata-kata Afdlin selepas show tamat, tiada lagi pementasan Cuci-Cuci untuk masa akan datang. Begitu jugak dengan filem. Tiada kesinambungan yang akan dibuat.




Kataku : 

Harga tiket teater mahal tapi berbaloi

3 comments:

  1. bestnya... u minat tearter ye? x pernah tgk teater. huhuhu

    ReplyDelete
  2. jelesnya...tetiba rindu nak tengok teater...biasa js pegi cuti skolah kt IB...hehe...**anak2 puya citer...huhu

    ReplyDelete
  3. Sha :
    ske tgk yg muzikal je..klo teater biasa xminat sgt..

    JS :
    hehhe nnti kan ada upin ipin..bwk le anak2 tgk..

    ReplyDelete