Monday, April 2, 2012

ITU NAMANYA NAFSU

First sekali nak buat pengakuan yang cartoon dan kata-kata kat atas tu sangat merepek, hodoh dan tahap amatur. Dah tua-tua baru nak belajar main komputer, tu jadi entah apa-apa je tu.

Tapi harapnya faham situasi "manusia jadian" kat atas tu.

Nak diringkaskan, mula-mula A niat nak beli baju sahaja. So, dia bawak lah duit pergi mana-mana shopping mall. Bila dia belek-belek baju, dia rasa tak berkenan. Kan jadi lumrah kan, kalau niat nak window shopping, memang akan banyak baju yang rasa nak beli. Tapi bila duit dah ada dalam poket dan niat dah pasang dari rumah, baju-baju semua dah tak ada. Yang tinggal baju yang untuk adik-adik remaja je kan?

A pulak jenis yang akan belanjakan duit yang dia dah peruntukkan. Tak kira lah untuk apa sekalipun. Jadi, jangan penyelesaiannya, A masuk kedai kasut. Belek-belek dan try-try kasut. Buat catwalk dua tiga round, so sambar lah kasut sepasang. Keluar dari kedai kasut, senyum meleret sebab duit yang dia dah peruntukan tu dah digunakan untuk yang sepatutnya.

Paham cerita tu?

Kalau ikut napesu, macam tu lah jadinya. Padahal kalau tak jadi beli baju, duit tu boleh je singgah Carrefour beli barang makan ke apa ke kan? ni..tak mau kalah, baju tak dapat, dibelinya kasut.

Kalau tak nak beli bahan makan pun, duit tu boleh simpan kut. Simpan untuk bulan depan ke, so bulan depan boleh beli banyak 2 kali ganda. Boleh beli dua helai..kan3?

Tapi kalau dah namanya manusia, nafsu memang tak boleh nak dikalahkan. Nak tak nak terbuai jugak dengan hasutan nafsu. Membazir tak tentu pasal.

Kataku :
Manusia memang macam tu

No comments:

Post a Comment