Thursday, May 24, 2012

ASET RUMAH

Membuat pelaburan dengan membeli rumah bukan satu benda yang mudah bagi orang-orang yang bergaji kecik macam aku ni. Tambahan lagi dah kerja 6 tahun tapi masih tak ada aset yang nak dibanggakan.

Sampai saat ni pun aku masih tak percaya yang tadi pagi aku dah pegi ambik kunci rumah yang akan jadi hak milik aku sendiri walaupun berhutang dengan pinjaman kerajaan.

Tempoh masa kelulusan untuk pinjaman perumahan sangat-sangat singkat. Dalam masa sehari sahaja permohonan dah diluluskan. Terima kasih staff Penbendaharaan. Jasamu dikenang.

Nak membeli rumah bukan senang. Pertama sekali sebab ini merupakan pelaburan jangka masa panjang. Kalau bayaran sehingga 25-30 tahun, lama tu tapi akan jadi satu kepuasan untuk diri kita sendiri.

Keduanya takut berlaku kesilapan memilih. Maklum-lah, bila dah beli rumah nak jugak persekitaran yang bagus, kalau tersilap pilih lokasi, kehidupan pun dah jadi tak tenang.

Ketiganya ialah orang nak beli rumah perlu ada duit yang cukup untuk bayaran beberapa perkara. Dalam kes aku ni, Alhamdulillah aku agak beringat-ingat nak simpan duit walau hakikatnya selama ni aku terlalu boros. Kos keseluruhan yang aku dah habiskan sebanyak RM 2,700.00 untuk kos guaman dan beberapa kos lain. Sebenarnya tak banyak mana pun kos tu tapi yelah..nama pun duit kan? Bukan senang nak cari duit.

Bila dah dapat kunci rumah, perlu pula buat persiapan untuk memasang grill, untuk wiring, kabinet dapur, beli lampu dan kipas dan beberapa benda lain untuk pengubahsuaian. Ada lagi duit simpanan saki baki yang ada ni, haaa cukup ke tidak agaknya.

Aritu dah buat baik kat mak, akak dengan abang. Mintak derma kat dorang sorang sikit. Nampak-lah hint kononnya macam dapat sponsor tapi tak tahulah..Kena cari duit lebih jugak ni.

Sebelum duit rumah dipotong, better aku siapkan rumah awal-awal. Nanti kalau duit pinjaman dah potong ditambah dengan potongan kuarters aku duduk sekarang ni, memang agak menganiaya diri aku sendiri.




Kataku :
Rumahku Syurgaku

6 comments:

  1. wah..bagus2...
    nmpak mcam sikit je, tapi nak menympan, payah bebeno..

    ReplyDelete
  2. btol tu..nk mnyimpan tu yg susah tu

    ReplyDelete
  3. syukur..dah ada aset..

    saya pun dah 6 tahun kerja tapi aset lom ada...uhukss.

    ReplyDelete
  4. kat mana tu...mesti bestkan dh ada umah sendiri..

    ReplyDelete
  5. lieynanilaz - alhmdulillah..slama keje mcm xtau apa yg dicari,ble da beli umah bru la tringat yg stiap org kna ada aset sndiri..

    jemarisuri - sya beli kat salak tinggi..aprtmnet 5 tgkat..

    ReplyDelete
  6. Cantek rumah abg fendi. Boleh dah tu, simpan duit utk kawen plak. hehe

    ReplyDelete