Saturday, January 26, 2013

MEMORI SAMBUTAN MAULIDUR RASUL

Belum terlambat nak ucapkan salam maulidur Rasul..bila ingat-ingat balik, sambutan maulidur Rasul paling meriah waktu zaman sekolah. Kalau di Johor, aku bersekolah rendah / menengah dan sekolah agama Johor. So, akan ada dua sambutan di peringkat sekolah, tu tak termasuk sambutan peringkat kampung. Memang meriah sangat-sangat..

Semua tu memori zaman sekolah, zaman kanak-kanak.. Tu antara perkara yang aku rindukan bila dah meningkat dewasa ni.

Dari dulu, kini dan In Shaa Allah selamanya, bila tibanya sambutan maulidur Rasul, confirm akan timbul satu perasaan terharu dan sedih bila teringatkan perjuangan Rasullullah dalam menegakkan agama yang suci nih..

Aku tak nak bercerita pasal sirah rasul, just nak sharing kenangan sambutan sahaja.

Masa persiapan lagi dah terasa kemeriahannya. Bangsal dinaikkan berdekatan dengan kantin sekolah, then periuk-periuk besar dah dikumpulkan untuk memasak.. Arghhh kenangan tu semua.

Bila dah tiba waktu sambutan, pagi-pagi lagi masing-masing dah bergaya dengan baju melayu dan baju kurung. Macam nak raya rasanya. Majlis mula dengan perarakan keliling kampung..Bawak sepanduk, dengan kompang bagai sambil berselawat. Tak terasa penat bila berarak beramai-ramai.

Sampai di perkarangan sekolah, masuk dalam dewan dan majlis mula. Majlis mesti ada bacaan suci Al-Quran.. Kawan-kawan sendiri jugak yang jadi Qari atau Qariah..Time tu la dapat tahu yang kawan tu boleh baca Al-Quran dengan baik. Kelas ko...selama ni ingat kawan tu tak pandai mengaji lah ye??

Lepas tu mesti ada nasyid..Ok yang ni biasanya aku lah yang masuk. Pernah jadi penyanyi solo dalam kumpulan. Bila jadi solo, rasa macam suara sedaplah sangat kan..Padahal sebenarnya cikgu main pilih je.. Wakakkaka..

Kemuncak majlis mestilah ceramah agama dari ustaz jemputan dan kebiasaannya berkisar tentang perjuangan dan sejarah hidup Nabi Muhammad SAW..

Paling ditunggu-tunggu pulak adalah sesi memenuhkan perut..wooo..sedapnya makan dalam dulang..mesti pilih-pilih kawan nak makan sama..hahahha sangat nostalgia benda tu..best la sesangat..

Dalam tu mesti ada nasi beriyani, daging dengan sayur..then ada pisang montel sorang satu..cawan kena bawak sendiri..

Balik rumah dengan perut yang kenyang... memang aku rindukan kenangan zaman sekolah.. Sangat banyak memori..

Kataku :
Nak kena belek-belek album gambar lama nih...


1 comment: