Monday, April 14, 2014

BERCUTI SEOUL, KOREA : 18 - 25 SEPTEMBER 2013 - PERMULAAN


Assalamualaikum & Salam Sejahtera...

Cerita percutian ke Seoul, Korea ni dah lama aku tangguh. Bila nak menaip je, mula rasa malas. Terus cancel. Dari tahun lepas kut, ni dah masuk 2014 dah. Dah bulan April dah pun. Tapi aku sedaya upaya jugak nak masukkan cerita ni walaupun aku dah lupa apa aktiviti yang kitorang buat masa kat sana.


Perjalanan - Penerbangan dari Kuala Lumpur ke Incheon International Airport mengambil masa 6 jam. Memang dah tahap kematu buntut duduk kat seat AirAsia yang kecik tu. Demi excited punya pasal, aku gagahkan jugak. Percutian selama 8 hari bermula 18 September sampai 25 September 2013.




Perbelanjaan - Ok aku cerita sikit pasal tiket penerbangan. Aku dah book awal dan total untuk tiket ni dalam RM1200.00 termasuk dengan bagasi dan jugak meal. Kemudian, kitorang gunakan tourist guide kat sana dan termasuk sekali dengan pengangkutan, tiket masuk ke tempat-tempat berbayar dan jugak hotel penginapan. Yang ini kitorang bayar RM1600.00. Untuk khidmat tourist guide, Cuma 5 hari je kitorang ambik, 3 hari lagi kitorang buat style free and easy. Jalan sendiri kat negara orang, memang best!!! Aku habiskan belanja makan dan shopping pulak dalam anggaran RM1000.00 sahaja. Aku mention kat sini bukan sebab nak menunjuk ye, just sebagai guide bagi sape-sape yang merancang nak bercuti ke sana nanti.


Ahli Rombongan – 4 orang je yang join percutian Pak Meon ni. Aku, Oii, Puan Kay (boss opis) dan jugak member kepada Puan Kay. Aku panggil dia Umi. Jangan timbulkan spekulasi ye. Dorang tu dah macam mak-mak kitorang je. Jangan pikir yang bukan-bukan!!!



Cuaca / Musim – Kalau bab-bab musim ni aku agak tak pandai sangat tapi apa yang aku dipahamkan masa sebelum pergi, musim di sana dah masuk autumn. Happy la konon sebab agak sejuk-sejuk + daun-daun warna warni gitu tapi bila sampai sana rupanya cuacanya macam kat Malaysia jugak. Panas-panas manja macam tu tapi ada masanya bila berangin, memang terasa sejuknya. Hari terakhir kitorang kat sana, barulah terasa perubahan cuaca. Rugi jugaklah sebab tak merasa musim yang berbeza dari negara sendiri.


Hotel – Hotel yang kitorang inap nama nya Hotel EV Chain Parkside, Guro Dong. Bilik amat-amat selesa tapi memang dah jadi trend kat negara sana bilamana bilik hotel yang tak berapa nak star ni, keluasan agak terhad tapi dari segi kebersihan dan kepuashatian, memang aku bagi 5 bintang.


Makan / Minum – Kitorang bawak bekal dari Malaysia. Bawak Maggie cup, Maggie dalam plastik tu, bawak rendang, daging dalam tin dan jugak sardin. Gigih tak kitorang? Selain untuk berjimat, status halal jugak menjadi keraguan. Nasi pulak kitorang beli yang segera dan hangatkan guna microwave yang ada dalam bilik. Memang terasa macam perantau habis-habisan. Hahahha!!! Tapi, dapat jugak lah merasa kimchi dan jugak makanan dorang kat sana. Rugi la sape yang jenis tekak susah nak terima benda baru, tekak aku ok je. Sume benda aku telan. Jangan lupa jugak try banana milk. WAJIB cari. Actually rasa biasa je, tapi ntah kenapa macam terpukau pulak bila dah rasa sekali. 







 Kataku:
Cerita secara rawak

No comments:

Post a Comment