Thursday, May 15, 2014

INSTITUT PERAKAUAN NEGARA (IPN) SABAK BERNAM

Assalamualaikum & Salam Sejahtera...

Yang bergelar penjawat awam tu, dah start berkursus ke belom? Aku baru je 2 hari berkursus. Kalau nak ikutkan, kena kursus 7 hari dalam setahun. Dah masuk tahun ke lapan  kerja ni, rasa malas pulak nak berkursus.

Yang jabatan ni pun satu, bukan nak organize kursus untuk staff. Disuruhnya kita cari sendiri kursus yang ada. Yang kita ni pulak, bukan tak nak cari, tapi malas. 

Nak cite lah ni yang aritu aku pergi berkursus kat Institut Perakaunan Negara (IPN) kat Sungai Lang, Sabak Bernam. Dekat-dekat dengan Politeknik Sabak Bernam. Dapat imagine kan macam mana cara nak ke sana? Masuk kampung keluar kampung baru sampai destinasi.

Aku kursus Asas Pengurusan Kewangan selama 2 hari. Dari 06 smpai 07 Mei 2014 tapi 05 Mei tu hari untuk perjalanan ke kursus.

Kalau sesapa yang masih belum pernah berkursus di IPN dan berminat nak kursus, boleh apply kursus kat web site dia. Kalau duduk di Putrajaya dan malas nak drive, boleh naik bas yang disediakan. Kita kena tunggu di Putrajaya Sentral. Segala urusan tu nanti akan diberitahu oleh urusetia. Jangan risau ok.

Bilik penginapan pun disediakan. Kiranya IPN ni macam INTAN la jugak. Sebuah pusat latihan untuk penjawat awam, mestilah menjaga kebajikan penjawat awam. Kalau servis ala kadar, memang kena komplen je nanti. Penjawat awam kan cerewet. Hahah..


Tembok yang greet Selamat Datang ke Institut Perakaunan Negara (IPN), Sabak Bernam
 

Itu adalah asrama untuk lelaki. Nama bloknya Suria. Nampak tak suria tengah memancarkan sinar tu??

Bas hantar betul-betul kat pejabat asrama, so kita ni kena lah check in dulu. Nanti masa kat kaunter pejabat asrama tu setiap seorang akan diberikan tuala untuk kegunaan sepanjang kursus. Tu tandanya kita dah check in lah kan. Setiap bilik kena share dua orang.


Bilik besar dan selesa. Siap ada peti sejuk satu pintu.. Tapi oleh sebab aku tak bawak bekalan makanan, so peti sejuk tu sekadar buat hiasan dalam bilik aje lah.

Orang bujang memang macam ni lah keadaan biliknya. Nampak tak kesepahan yang kitorang buat??

Yang ni aku nak tunjukkan keadaan atau rekaletak perabot dalam bilik tu. Ada meja tv, ada tv dan ada astro tapi channel tak semua yang ada. Ko nak kursus ke nak tengok tv?
 

Muslim jangan risau sebab ditunjukkan arah kiblat

Iron dan iron board pun ada. Cuma Ironman je takde!!
 

Sejadah disediakan jugak. Setiap bilik ada dua sejadah. Nak suruh berjemaah mungkin.


kat IPN ni disediakan ruang mendobi guna mesin tapi malangnya, mesin ni masih dalam penyelenggaraan. So, tak jadilah nak cuci baju..




 ini kunci bilik asrama. Nombor bilik aku 107, sama macam nombor rumah aku

Ruang bilik kuliah aku takde plak ambik gambar sebab berkejar-kejar nak gi kelas. Harus lah semangat nak menimba ilmu. Hehhe.. teringat zaman-zaman masa study kat poli dulu.

Kat IPN ni disediakan alatan dan ruang untuk rekreasi. Kita boleh berbasikal keliling IPN, boleh gym, boleh main badminton, futsal, bola sepak, volleyball, pinpong, berkayak, memanah. Banyak lah jugak tapi bergantung kepada tuah masa gi kursus tu. Masa aku kursus, banyak equipments yang masih dalam penyelenggaraan. So, aktiviti aku cuma berbasikal tiap petang.

Hasil dari berbasikal selama dua petang adalah sakit pungkuk habaq hang. Tapi seronok lah jugak sebab dah lama tak berbasikal. Last berbasikal masa join aktiviti PICC kut. Tu pun dah zaman bila punya cerita tu kan.


barisan basikal yang rosak. Menunggu masa untuk dibaiki tapi entah bila dibaiki pun aku tak tau



 berangan macam off road.. lalu tepi pantai.. best!!!


abadikan lah sehelai gambar depan pintu gerbang IPN ni


bangunan pentadbiran IPN



Cerita di dalam kelas tu macam sama je lah kursus-kursus yang lain. Hanya ada sesi pembelajaran tapi untuk kursus kali ni, aku tak ada rasa mengantuk pulak walaupun ada kelas petang. Mungkin sebab sesi tak membosankan kut dan aku terlalu fokus untuk belajar (nampak tak skema nak mati kat situ?).

Modul-modul yang kitorang belajar sepanjang kursus : Pengenalan Pengurusan Kewangan & Belanjawan Negara, Pengurusan Perolehan Kerajaan, Pengurusan Terimaan Hasil Kerajaan, Pengurusan Perbelanjaan & Bayaran, Pengurusan Aset & Stor dan jugak Akauntabiliti Dalam Pengurusan Kewangan.





 Sambil-sambil dengar lecturer bercakap, sempat snap gambar-gambar. Ni tandanya takde keje..

Aku cadangkan kepada sesiapa yang nak berkursus, boleh lah pilih IPN sebagai salah satu lokasi sebab tempat dia tenang, sunyi, mendamaikan dan persekitaran menarik. Dari mula di offer kursus, sampai habis kursus, kita akan dapat layanan yang baik.

Kataku:
Nak kursus mana plak lepas ni?







1 comment:

  1. Terima kasih atas pencerahan mengenai suasana berkursus di IPN.

    ReplyDelete