Tuesday, October 7, 2014

AKHIRNYA BAYU TASIK CONDOMINIUM

Assalamualaikum...


Baru aku tahu, mencari rumah sewa atau bilik sewa kat area Kuala Lumpur bukanlah satu benda yang mudah. Kalaulah dulu-dulu aku kena kerja kat KL dan kena cari rumah sendiri, mau nya aku surrender.

Kawan aku berpindah dari Perak ke KL, so berkesempatan juga aku teman dia carikan rumah / bilik sewa. Cari melalui web, dan Alhamdulillah berjaya juga dapatkan bilik sewa dan dia akan duduk dengan sorang lagi kawan sepejabat yang pun akan berpindah ke KL.

Sementara nak dapatkan bilik sewa ni, member aku tumpang rumah aku kat Salak Tinggi. Kesian dia tiap hari ulang alik dari Salak Tinggi ke KL. Tapi takpe, inilah kehidupan. Nak memulakan kehidupan kat tempat baru bukan senang.


Member aku dapat rumah kat Bayu Tasik Condominium, Bandar Sri Permaisuri. Sewa untuk middle room RM 450.00. So, bahagi dua sebab dia duduk dengan member dia. Persekitaran memang best. Pool view, tu yang mahal sikit. Ada gym jugak.


Kitorang dah jumpa dengan owner rumah tu. Pemiliknya chinese dan Chinese guy tu sangat bagus dan memahami kita as a Muslim. Dia awal-awal bagitau yang dia memang tak benarkan penyewa bawak anjing. Maklum lah, rumah tu share dengan orang lain juga. Nama pun sewa bilik.


Dia mintak juga penyewa-penyewa saling bekerjasama dan berkomunikasi. Tolak ansur dalam pembahagian nak bersihkan rumah, bersihkan toilet, tengok-tengokkan surat dalam letter box dan juga kena rajin buang sampah.


Semalam aku berkesempatan pegi kat rumah sewa tu. Actually semalam kali kedua aku ke rumah tu. So semalam dapat lah tolong-tolong angkat barang-barang sikit. Penat la jugak mengangkat kotak2 baju. Stamina dah semakin kurang.







Nota Kaki:
Macam mana lah keadaannya duduk dengan orang yang kita tak pernah kenal?

2 comments:

  1. saya pernah jugak menyewa bilik macam ni, tapi biasanya okay je dengan rakan serumah yang lain. cuma ada jugak yang kurang bergaul, just duduk dalam bilik je la :)

    ReplyDelete
  2. mungkin sbb ada yang malu dan xselesa. tu yg ddk dlm bilik je..

    ReplyDelete