Tuesday, March 31, 2015

CUTI CUTI | PULAU DEWATA, BALI : KEMBALI KE MALAYSIA

Assalamualaikum...

24 Mac 2015

Pagi terakhir di Pulau Dewata - Bali. Badan dah rasa tak sedap. Tapi kena gagahkan diri jugak untuk kemas barang-barang. Flight balik ke Malaysia pukul 1.05 petang. Untuk pagi ni, memang aku tak ada plan nak ke mana-mana pun sebab aku dah plan tahun depan nak ke Bali lagi untuk cover balik tempat yang aku tak jejak.

Pukul 10.00 pagi aku dah check out dan pulangkan speda motor kepada owner nya. Mula-mula ingat nak tahan teksi untuk ke airport tapi tiba-tiba ada sorang mamat ni offer naik ojek. Katanya RP20.000(RM5.80) sahaja. Kalau naik teksi, mahunya dalam RP70.000. Ok lah, oleh sebab aku ni jenis sempoi orangnya, aku decide naik ojek je lah. Senang hati mamat tu bila aku terima pelawaan dia. Dia tanya nama dan agama aku. Bila aku cakap aku Muslim, kedengaran nada suara dia teruja sebab katanya dia juga Muslim. Naik ojek ni, dia lalu jalan short cut. Tak sampai 10 minit, dah sampai airport. 

Check in di kaunter dan selesai. Tiada airport tax dikenakan sebab aku dah bayar masa di KLIA2. Baru lah aku tau kenapa aku kena bayar tax di KLIA2. 

Nampaknya, duit belanja aku masih berbaki banyak ni. Jadi, aku meronda-ronda dan cari kedai souveniour dan makanan yang menawarkan barang dengan menggunakan matawang RP. Di sini je aku dah habiskan RP384.000(RM111.36).








Aku sampai Malaysia pukul 4.00 petang dengan keadaan badan dah menggigil-gigil sebab simptom demam dah melanda. Jarak dari tempat landing ke balai ketibaan punya lah jauh. Ambil ERL dari KLIA2 ke ERL Salak Tinggi dengan tambang RM3.20.

Masuk je rumah, aku dah flat dan terbongkang atas katil menahan sakit kepala dan badan.


Perbelanjaan yang dikeluarkan :

Ojek : RM5.80
Beli Belah : RM111.36
Tambang ERL : RM3.20
Jumlah : RM120.36

Belanja keseluruhan di Bali : RM768.21

Nota kaki:
Trip seterusnya adalah Hatyai & Krabi

No comments:

Post a Comment