Thursday, September 20, 2012

DARI PUTRAJAYA KE HATYAI, THAILAND - PART 2


Selesai makan, kitorang terus menuju ke Floating Market a.k.a Pasar Terapung atau lebih dikenali dengan Klonghae Market. Kena naik tuk-tuk dan pergi dan balik dicaj 500 bath bersamaan RM 50.00 duit Malaysia untuk satu tuk-tuk. Pemandu tuk-tuk akan tunggu kita selama kita duk cari makan kat floating market nih. Dah banyak kali aku baca berkaitan dengan floating market ni tapi oleh sebab ini pengalaman pertama aku, keterujaan agak tinggi.

Bila sampai je kat destinasi, aku dah nampak deretan gerai-gerai makan kat tepi jalan menuju ke floating market. Tapi apa yang aku tau, deretan gerai tu menjual makanan tak halal sebab ada jual serangga goreng. Bau memang sedap, tapi bila dah tengok dekat, boleh keluar muntah hijau kut.

 menuju ke floating market..banyak gerai tak halal

 ramai orang sebab kat bawah tu ada artis thai buat lawatan & rakaman untuk program TV

ada bran? nak makan serangga bagai ni semua?

Serius jatuh tahap keterujaan aku bila tengok floating market tu. Gile tak menarik, mungkin sebab faktor cuaca atau atas sebab lain, tu aku tak tau. Dengan persekitaran yang tak menarik, air sungai kotor dan banyak anjing liar berkeliaran. Tolong la, ni tempat makan kut, kenapa lah banyak sangat anjing-anjing kurap berkeliaran sampai mengundang rasa tak selesa.







Dalam rasa tak selesa tu, sempat jugak aku menjengah tiap-tiap sampan yang jual makanan. Kebanyakan penjual faham dan boleh berbahasa melayu, so tak jadi masalah pun. Member aku cakap, tak banyak penjual yang jual sebab masa dia datang sebelum ni, banyak pilihan makanan.



Ok aku tertarik dengan bekas minuman yang dijual. Aku beli air kelapa dan mintak pasu bentuk ikan tengah ternganga. Harganya 25 bath bersamaan RM 2.50. Mahal pada pasu je ( eh betul ke guna perkataan pasu?)..Sebenarnya, member aku dah suruh beli yang bekas buluh, tapi entah macam mana tangan aku tertunjuk kat pasu ikan tu..hahha tak apalah, yang penting rasa air tu tetap sama.


 manusia buruk lantak..makan sambil berjalan, pastu kiri kanan ada bahan makan..anak sape lah ni

 member aku takde perasaan lagi..dah biasa katanya..kerek seyh..hahahha

aku suruh member aku buangkan bekas ni..konon macam tak sanggup nak buang sendiri..memang boleh bawak balik tapi dah jadi satu kerja pulakkan nak bawah menatang ni balik Msia..






Dah puas melantak, kitorang gi jalan-jalan kat gerai bahagian atas pulak. Entah apa nama tempat ni aku tak tau. Tapi tempat ni jual macam-macam makanan jugak. Ada ayam goreng, jagung rebus, cup corn, sosej goreng, lauk pauk dan jugak baju-baju dengan cenderahati. Buah-buahan pun ada jugak. Cuma oleh sebab aku dah bajet-bajetkan duit, so tak ada lah nak bershopping bagai sangat kan?





Akhirnya tertarik dengan gerai jual jagung ni. Menarik seyh jagung kaler purple..ada jugak kaler putih dengan purple tapi kitorang tetap tertarik dengan jagung kaler kuning. Mampu nak makan jagung kaler purple? Tak mampu aku..hahahha..Cuma beli cup corn..gile sedap cup corn ni, Entah apa bahan-bahan yang akak tu masukkan pun aku tak tau..hahahha rasa lemak, rasa masin, rasa susu, rasa manis jagung semua sebati. Marbellos..



cup corn yang sedap..masih terbayang2 lagi kesedapannya


 jalan agak becak sebab musim hujan

pose nak mengada-ngada..jambans mamat nih


Dah agak puas berjalan, kitorang balik semula ke hotel. Kononnya macam dah kenyang tapi nak jugak cari pulut mangga dengan pulut durian malam nanti. Planning memang macam bagus tapi………

Haaa…ni cerita belah malam..Kitorang sampai hotel dalam pukul 7.00 malam. Oleh sebab dah penat berjalan, ahli rombongan ni tertido sampai pukul 4.00 pagi.

So? Mana pulut mangga dengan pulut durian ko? Yang adooo, makan dalam mimpi je.

Pukul 4.00 pagi aku terjaga, terus rasa macam mak kucing hilang anak.. Giler tak meroyan? Planning asal dah lari, makcik jual pulut mangga dah tutup kedai agaknya..

Sambung tido dengan hati kecewa.

Kataku :
Kah3..sampai mimpi makan..

No comments:

Post a Comment