Tuesday, March 26, 2013

PHUKET TRIP - 1

Rabu – 20 Mac 2013 – aku kuar awal dari opis dalam pukul 4.00 petang sebab nak gerak ke LCCT, Sepang. Partner holiday aku dah tunggu kat lobi opis dari waktu lunch hour. Nasib ko la kan, datang awal sangat. Mintak tolong Raja Pian hantar ke LCCT.

Flight aku pukul 6.10 petang, masa yang terluang tu kitorang isi dengan duduk melepak kat Oldtown sambil berchitchatting..chit chat je, takde gossip-gossip bagai.

Tepat jam 6.10 petang, penerbangan bermula dan masa untuk ucapkan selamat tinggal Malaysia..

Dalam jam 7.30 malam ( waktu Msia ), flight mendarat kat Phuket International Airport.. Keterujaan makin melampau-lampau, tak sabar nak jumpa aweks Siam.

Sawadikap..ucapan untuk diri sendiri je.

Melepasi Imigresen dan aku kutip pamplet2 yang ada…pengalaman pertama menjejakkan dua tapak kaki kat bumi yang pernah dilanda Tsunami, agak risau.

Abang teksi dah tunggu..aku dah book awal2  driver untuk pick up kat airport dan sebenarnya bukan driver teksi yang tunggu.. rupanya driver tu kerja kat hotel yang kitorang menginap. Dengan bayaran 680bath, kitorang dilayan baik, naik kereta Mitsubishi lagi..perjalanan dari Airport ke Patong Beach ambil masa dalam sejam ke sejam setengah..eh! lebih kurang macam tu lah sebab aku rasa macam lama sangat nak sampai hotel. Dalam suasana malam, tak nampak apa yang ada kat kiri dan kanan jalan.. Layan perasaan sendiri sebab penat.

Sampai hotel kat Nanai Road.. Ambik hotel bajet dengan harga 2050bath bagi 3 hari 3 malam.. Nama hotel Hi-QC.. kat Nanai Road banyak hotel2 bajet, pilih je yang mana suka dan perlu diingatkan yang Nanai Road bukan dekat dengan pantai ye.. Kalau nak ke pantai kena jalan kaki dalam 15 minit.. Naik tuk tuk pun boleh, naik teksi motor pun boleh atau nak sewa motor sendiri.. skuter macam2 jenis tapi kitorang tak jadi sewa motor kat sana sebab nak jadi macam mat saleh sambil jaga kesihatan ( katanya )..so jalan kaki sambil basahkan ketiak je la kitorang.. Kalau sewa motor, charge 250bath untuk sehari ( 24 jam ). Kat area Bangla Road pun banyak hotel, kat Patong Beach lagi la banyak. Kalau rasa nak hotel yang berbintang, boleh cari kat Patong Beach.

Lepak bilik kejap, then mandi2 terus putuskan kuar cari makan.. kat sepanjang jalan ada je kedai2 makan, ada bar dan coffee house. Nak cari makan kena hati2, takut2 terkena kedai yang non halal.. ternampak satu kedai berlogokan halal, kitorang berhenti singgah.. Redha dan tawakal dengan tahap kehalalan tu..

Harga makanan agak mahal, maklum lah kawasan pelancongan, memang la lubuk duit kan.. dua orang makan dicaj 600bath++.. dua nasi goreng, dua juice ngan semangkuk tom yam campur.. rasa makanan?? Better lagi kedai2 Kelantan kat Malaysia ni.. tak sedap dan tak boleh masuk dek tekak, tapi oleh sebab kebulur tahap gaban, telankan jugak. Jangan merungut depan makanan kan? Keliling kitorang penuh dengan mat saleh yang tak cukup kain baju.. so, takde hal kalau nak mengutuk2 dorang pun kan?


Lepas makan, kitorang survey2 tempat.. menghala ke Bangla Road.. Bangla Road tak sesuai langsung untuk kanak2 ye.. maksiat semua tu..hahhahah..sape2 yang pernah pegi tu, sure-lah tau kan apa yang ada kat situ.. tak nak cite panjang2 walau  hakikatnya kenyang mencuci mata..opsss… member nak gi survey kedai jahit untuk buat baju kemeja dengan suar..memang kat sini murah2, macam kat Indonesia jugak.. akhirnya dapat aim kedai yang dia nak dan dah dapat jenis kain yang dia berkenan.

Dah puas berjalan, balik hotel semula untuk berehat dan tido…

Kataku :
Lepas ni tobat taknak ambil flight petang or malam





No comments:

Post a Comment