Tuesday, March 26, 2013

PHUKET TRIP - 2

Khamis – 21 Mac 2013 – Bangun pagi, sebenarnya masih blur dan tak bincang nak bergerak ke mana.. senarai tempat yang aku dah listkan, aku tertinggal kat Malaysia.. bagus sangat aku ni kan? Sebulan prepare, last2 tertinggal dan aku lupa tempat2 tu semua.



Akhirnya kitorang rancang pegi ronda-ronda Phuket.. tahan teksi dan tanya harga.. Driver teksi buat pakej.. 5 jam berjalan keliling Phuket dengan harga 800bath. Dia bawak mana-mana tempat yang kita nak..siap ada catalog lagi tuh, so pilih je la mana yang rasa best.. yang kurangnya bila driver teksi tak boleh berbahasa Inggeris.. cuma sikit2 je yang dia paham.

Tempat pertama kitorang singgah – Big Buddha Temple.. patung Buddha color putih yang besar.. gi tengok tempat ni sebab nak tau apa istimewanya tempat ni, bukan niat lain pun.. tempat ni takde apa yang menarik pun.. just taking picture, ronda2 pastu gerak tempat lain.



On the way tu, driver singgah kat satu kedai cenderahati.. berhenti sekejap je kat sini sebab tempat tu macam tak menarik sangat.. tak banyak barang souveniors yang ada..yang ada pun banyak patung2 agama dorang.. memang tak la kalau aku nak beli pulak kan? So kitorang tinggalkan tempat tu dengan tangan kosong..padan muka tuan kedai, sape suruh jual benda tak best..

Seterusnya gerak ke Chalong Wat.. kuil Buddha jugak.. senibina cantik..aku suka tengok senibina yang ada..galak betul aku ambik gambar.. kat sini, dorang akan bakar mercun dalam tempayan besar (suka ati je tulis tempayan..tengok gambar kat bawah)..mungkin ada sebab2 dia bakar mercun dalam tu, tapi aku malas nak ambik tau..kalau aku tanya pun bukan dorang paham aku cakap apa. Kat bahagian belakang kawasan ni ada gerai jual souveniors tapi aku tak tengok pulak harga mahal ke murah..aku cuma jalan2 tengok dari jauh.



Waktu ni dah panas sangat.. tengah hari dah pun waktu tu.. kitorang mintak driver hantar ke tempat jual gajus..ada banyak tempat or kilang gajus ni tapi dia bawak yang kat sini.. layankan je lah..aku nak request lebih2 pun bukan aku tau..dah sah2 list tertinggal kan..memang macam nak tampar muka sendiri selaju mungkin. Kat kedai gajus ni, kita boleh rasa.. dia jual gajus berperisa..macam2 ada, ada rasa salty, butter, chocolate, sambal..sume ada lah..so, ambik kesempatan rasa semua la, dah sah2 orang bagi free untuk rasa kan? Last2 aku beli dua je..merasa bukan main, beli cuma dua..ala mahal la gajus ni.. kat Malaysia pun ada, so takyah la aku beriya sangat nak berat2 bawak balik benda alah ni kan? Sebagai syarat sudah..


Settle kat kedai gajus ni, member aku mintak hantar kat mana2 kedai yang ada jual seluar dengan baju.. driver hantar kat satu outlet.. murah2 je baju dengan seluar kat sini.. outlet ni sebelah dengan Phuket Square..aku tak tau apa nama tempat tu..haahaha… member sambar sehelai seluar dengan beg..ambik masa sejam jugak kitorang pusing2 dalam ni..aku dapat capai sehelai jersi bola negara Thailand..tu pun beli sebab ada orang mintak carikan..



Puas berjalan dan masa pun dah suntuk.. tempoh 5 jam tu dah nak habis dah.. so last destination kitorang adalah shopping mall..mintak driver hantar kat Jungceylon..macam2 ada jual kat dalam ni, kitorang pegi terjah money changer dulu..nak kena tukar duit lagi..tak cukup duit woooo..ntah ke mana ntah habisnya duit tu..

Cari makan tengah hari kat sini jugak..kat food court bawah.. ada kedai muslim..akak yang masak tu pakai tudung, dan dia masak secara open..nampak lah dia masak apa..so, jangan risau pulak nak cari kedai makan halal kat sini..cari je akak ni, mesti jumpa..huhuhu.. makan nasi goreng sepinggan 120bath seorang. Kira mahal la jugak tapi mencari yang halal itu wajib..wehehhehe.. Lepas dah topup energy, sambung jalan2 dalam mall pulak..dalam ni tak beli apa sebab sama macam Malaysia je..



Petangnya, kitorang balik hotel untuk berehat. Penat sangat, dah tua dah kan? So sedar2lah diri sikit. Mandi-mandi dulu sebab malam nak ke FantaSea tengok show.. Pukul 5.30 petang dah nak kena kumpul sebelum van ambik tapi malangnya……hari Khamis FantaSea tutup lah… sia-sia sangat petang tu..beriya sangat balik nak bersiap, tengok2 show takde malam tu.. meroyan jap..



Oleh sebab aktiviti dah cancel, malam tu kitorang berjalan lagi untuk isi masa malam yang tersisa..gituh kan..ye lah, dah kecewa, tu yang ayat macam kecewa sikit. Tak tau nak buat apa, last2 pergi massage.. harga lebih kurang sama je tiap2 tempat massage tu, so takyah nak survey sangat la kan.. wat membazir tenaga & peluh je..baik simpan peluh tu esok2.. kitorang ambik full body massage, saje nak relaks kan diri..kalau kat Msia memang tak ado lah nak massage2 bagai kan..



Lepas massage, masa untuk berjimba2..malam masih muda kan…

 Kataku :
Memang layak Phuket tu kena Tsunami..aktiviti malam sgt2 tak bermoral

No comments:

Post a Comment