Friday, October 7, 2011

PEJAM CELIK..CELIK PEJAM..DAH 5 TAHUN JADI PENJAWAT AWAM


Tahun 2011..dah masuk bulan Oktober..masa berlari terlalu pantas. Nak kejar memang tak terkejar. Hanya boleh mengekori sahaja. Usia pun dah bertambah ke satu tangga. Masuk 2012 nanti, menapak lagi ke satu tangga. Secara kurang ajarnya disebut DAH TUA.

Bulan Oktober tak ada kaitan dengan tahun ke 5 aku bergelar penjawat awam. So, tak payah aku nak bangga-banggakan dengan bulan Oktober tu. Hahahah..Aku harus berterima kasih kepada bulan September..kenapa? Sebab..pada 5 tahun yang lepas, tanggal 21 September 2006 aku melapor diri di Auditorium JPM dan sahlah menjadi salah seorang penjawat awam di Putrajaya.

Naif gile masa datang ke Putrajaya. Dengan 2 biji beg aku merantau ke sini, mencari rezeki yang halal. Terima kasih tak terhingga aku kepada kawan baik aku, Nizam Bakar yang waktu tu tengah study kat UKM. Dialah yang tolong ambik aku kat KTM hentian UKM, bawa pergi Putrajaya naik motor Kriss dia. Sekarang Nizam dah jadi Pensyarah kat Kolej Komuniti Jitra Kedah. Bangga aku pada dia sebab dia memang superb cerdik. Awal-awal di Putrajaya aku tumpang kat rumah member yang sama-sama study kat  Poli dulu, budak Akaun.. Nama dia Aizol Amri. Segan duduk rumah orang lama-lama, akhirnya dapat juga duduk menyewa dengan kawan-kawan yang intake sama dengan aku. Kenangan tu semua..

Sebenarnya masa dapat tawaran kerja ni, aku rasa berbelah bagi sebab dalam masa yang sama aku dapat tawaran sambung degree kat UiTM Segamat. Hati manalah yang tak gembira kan bila dapat tawaran sambung study.. Macam tu jugak aku. Rasa bangga sangat sampai kan tak boleh tidur malam. Hari-hari belek surat tawaran. Hurmmm.. tawaran kerja dan tawaran sambung study. Mintak pendapat dari mak..Mak suruh kerja dulu, nanti boleh sambung study. Tu kata mak..tapi….. hati ni nak sangat sambung study sebab aku rasa aku dah buat perancangan untuk diri aku. Aku plan, aku ambik degree, then cuba-cuba mohon jadi cikgu atau pensyarah. Tu apa yang aku rancang, tapi oleh sebab aku ni anak yang sangat mendengar cakap mak, so aku terpaksa lepaskan peluang ke UiTM Segamat. Tawaran menjadi penjawat awam nampaknya memenangi kekeliruan ni.

ni surat tawaran kerja..dah 5 tahun dah..bangga sebab boleh bertahan

surat tawaran dari UiTM..masih simpan untuk kenangan peribadi aku
Lima tahun berlalu, hajat nak sambung study masih lagi aku simpan disamping sayang sangat dengan kerja sekarang. Hahhaha bila dah sedap pegang duit, mana boleh lepas. Kawan-kawan bagi semangat ambik PJJ, terima kasih kawan-kawan semua. Aku sayang korang..Muah muah muah ( muncung bibir biar lebih ).

Dari segi kerja pula, aku berpuas hati dengan kerja dan sangat-sangat berpuas hati dengan keringat yang aku curahkan. Dari mula masuk kerja sampai sekarang, aku masih lagi setia dengan Bahagian Istiadat & Urusetia Persidangan Antarabangsa ( BIUPA ) dan diletakkan di Seksyen Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya ( PICC ). Mesti ramai yang tak tahu dengan kewujudan BIUPA ni kan? Aku pun asal usulnya tak pernah tahu wujudnya Unit ni tapi bila dah ditempatkan di Bahagian Istiadat ni, nak tak nak kena lah juga buat-buat tahu.

dah sah dalam perkhidmatan...cap jari dah kering..

sudah jugak dapat taraf berpencen..so pencen umur 60 tahun la kan?hehehhe

Bergelar penjawat awam bukan senang. Kita membawa nama Kerajaan Malaysia. Segala bagai nak dijaga demi tidak memburukkan nama majikan. Tapi kadang-kadang rasa bangga yang teramat bila orang kagum yang aku ni kerja kerajaan. Siap tanya “ ada pakai kabel ke masa interbiu tu?”..hahha lawak lah soalan macam tu. Ingat semua penjawat awam ni pakai kabel ke? Semua tu atas dasar rezeki yang Allah bagi, ditambah lagi dengan usaha dan keyakinan masa menjawab pertanyaan penemuduga masa interbiu tu.

Alaaaa… nak interbiu kerajaan bukan susah pun. Apa yang penting cuma kita kena tahu serba sedikit perkembangan semasa berkaitan politik, kabinet dan juga rancangan kerajaan untuk tahun semasa. Kalau kita rajin membaca, InsyaAllah boleh lepas punya (ni nak bagitau yang aku rajin membaca lah ni). Bila dah masuk kerja kerajaan, kena lepaskan exam Perkhidmatan Awam, kena pergi Kursus Induksi Khusus, dan Kursus Induksi Umum.. Lepas tu barulah boleh disahkan dalam perkhidmatan. Alhamdulillah perjalanan untuk sah dalam perkhidmatan berjalan lancar. Lulus peperiksaan dengan sekali ambik, pergi Kursus Induksi Umum kat INTAN Kuala Lumpur dengan Fairuz ( dah pindah balik ke Sabah ), pergi Kursus Induksi Khusus kat   De’ Rhu Beach Resort, Kuantan dengan Asrol ( kawan sama-sama lapor diri ). Cukup tiga tahun pulak boleh disahkan untuk mendapat taraf berpencen. Untungkan menjadi penjawat awam kan?

Tapi secara jujurnya dapat aku simpulkan yang bergelar penjawat awam ni kadangkala membosankan. Bukan aku tak bersyukur dengan kerja aku, jangan salah anggap ye..Aku suka dengan kerja aku tapi…bidang kerja dalam agensi kerajaan tidak mencabar dan pusingan kerja tidak pelbagai. Cuba bayangkan dalam masa lima tahun aku bekerja, skop kerja adalah berkaitan dengan penganjuran majlis dan memenuhi segala permintaan pelanggan yang sangat-sangat cerewet. Boleh buat darah tinggi, terus rasa nak pitam sepanjang hari. Pernah juga terfikir nak bertukar ke jabatan lain, tapi hati ni kadang-kadang degil. Sentiasa tak bersependapat dengan minda. Bisikan hati dan bisikan minda sentiasa kontra. Tak pernah nak bersefahaman. Bila hati tekad kata nak berpindah, minda pula tidak bersetuju. Macam-macam perkara negative yang difikirkan sampaikan hati terpaksa beralah. Aku sejujurnya masih sayangkan kawan-kawan sepejabat semua. Lima tahun tu bagi aku satu tempoh yang agak lama, susah senang dengan kawan-kawan sekerja semua. Banyak momen indah yang aku peroleh bila bersama-sama dengan kawan-kawan.


tempat mencari rezeki..

Aku masih punya masa kut untuk berfikir semasak-masaknya pasal benda ni kan? Hurmmm kepada diri aku sendiri, aku ucapkan SELAMAT ULANGTAHUN KE 5 BERGELAR PENJAWAT AWAM.

Kataku : Saya Anak Malaysia..Saya Bangga Menjadi Warganegara Malaysia.

No comments:

Post a Comment