Friday, August 3, 2012

MENIPU UNTUK MENGEMIS

Tengok berita malam tadi dan baca paper harini, ada cerita pasal dua beradik berbangsa Cina yang menyamar sebagai Muslim mengemis di bazar Ramadhan dan mendapat kutipan RM 300.00 sehari.

Sehari boleh dapat sebanyak tu, cuba bayangkan kalau dia mengemis untuk 30 hari Ramadhan? Mau tak RM 9000.00? Senang-senang je peroleh duit dengan cara menipu orang ramai.

Inilah yang dikatakan mengambil kesempatan atas kebaikan orang. Dia tahu yang masyarakat Malaysia ni akan jadi sangat pemurah apabila menjelangnya bulan Ramadhan.

Menderma itu memang digalakkan dalam Islam tapi yang mengutip derma atau yang meminta tu kenalah jujur, dia mengutip derma atas tujuan apa?

Kalau atas tujuan malas bekerja walaupun lengkap serba serbi dari segi anggota badan dan juga kesihatan, kenapa nak mengemis?! Kenapa tak nak usaha sendiri?!

Kepada orang-orang luar sana, kalau betul niat nak menderma dengan ikhlas, banyak badan-badan kebajikan, rumah-rumah anak yatim dan juga rumah orang-orang tua yang memerlukan bantuan. Begitu jugak dengan jiran-jiran kita yang serba kekurangan hidupnya.

Kalau kita terlalu baik dengan menghulurkan bantuan kepada pengemis-pengemis jalanan ni, dorang jadi semakin lemak, semakin malas dan saban hari pasti akan bertambah-tambah bilangan orang yang datang meminta sedekah di tempat-tempat umum.

 pakai jubah, pakai tudung pastu mengaku Islam & mintak sedekah

Kataku :
Rezeki Allah bertebaran luas di atas muka bumi

1 comment:

  1. Tu la jadi js kadang2 was2 nk kasi. Cam x percaya. Tp org marah usul camtu asalkan niat kite ikhlas nk derma.

    ReplyDelete