Friday, March 27, 2015

CUTI CUTI | PULAU DEWATA, BALI : KOPI LUWAK

Assalamualaikum...

22 Mac 2015

Orang kata, kopi di Bali adalah antara yang terpopular dan tersedap. Itu orang kata, tapi aku bukan penggemar kopi. Selepas keluar dari kawasan Uluwatu, aku ke tempat pemprosesan kopi luwak yang berdekatan.

Rasanya banyak juga tempat proses kopi luwak ni.

Tiada bayaran yang dikenakan untuk masuk.

Bila masuk sahaja, kita akan disambut oleh pekerjanya dan mereka akan menerangkan satu persatu tumbuh-tumbuhan yang ada di situ dan serba sedikit mengenai pemprosesan kopi.

Pekerja kat situ ber'speaking' saja dengan aku, jadi aku pun layankan lah membalas dengan menyepiking jugak walau hakikatnya English aku ke Laut China Selatan.

 Pokok Vanilla

 Pokok nanas dan pokok pisang

 Pokok manggis

Ini adalah pokok kopi Arabica

Selepas diperkenalkan dengan pokok-pokok, dia perkenalkan aku pada yang bawah ni pulak :-

 Kopi yang telah dijemur, kulit manggis untuk dibuat teh dan juga bahan-bahan herba untuk teh




 Katanya ini adalah biji kopi yang telah dibersihkan daripada najis luwak

Ini adalah luwak iaitu sejenis musang yang akan diberi makan kopi. Kemudian, kopi itu akan dikeluarkan bersama najis. Lalu ke nak minum??

Cara-cara memproses kopi mudah sahaja. Seperti di bawah:-

 1. Biji kopi yang telah dijemur akan disangai dahulu sehingga bertukar warna

 2. Kopi akan ditumbuk menjadi halus

3. Kopi yang telah ditumbuk akan diayak bagi mendapatkan serbuk kopi yang berkualiti sahaja.

Selesai sudah sesi pembelajaran membuat kopi untuk hari ini. Seterusnya, kami dihidangkan dengan air kopi dan teh untuk dicuba. Jika berminat untuk mencuba kopi luwak, caj dikenakan sebanyak RP50.000. Aku tak cuba pun sebab aku tak minat kopi. Apatah lagi kopi yang keluar dari buntut luwak. Keh3..


 Turutan dari kiri ke kanan atas ( No. 1, 2, 3, 4 )
Turutan dari kiri ke kanan tengah ( No. 5, 6, 7, 8 )
Turutan dari kiri ke kanan bawah ( No. 9, 10, 11, 12 )

Kau tengok bawah ni pulak. Itu lah jenis-jenis minumannya.

Apa yang aku boleh simpulkan, teh-teh dia memang best giler. Kopi dia pun ok. Berbaloi dapat merasa free. Ingat nak beli buat souvenior tapi mahal pulak.


Perbelanjaan yang dikeluarkan :

Beli air mineral (3botol) : RM9.86
Jumlah : RM9.86

Nota kaki:
Red Ginger Tea memang terbaik. Bagus untuk buang angin

No comments:

Post a Comment