Friday, March 27, 2015

CUTI CUTI | PULAU DEWATA, BALI : ULUWATU

Assalamualaikum...

22 Mac 2015

Destinasi seterusnya adalah tempat yang betul-betul aku teringin nak pergi iaitu Uluwatu. Uluwatu adalah satu kawasan tebing yang mana menghadap Lautan Hindi. Pemandangannya...Subhanallah.. Kat sini aku memang betul-betul teruja.

Bayaran masuk adalah RP20.000(RM5.80) untuk seorang dewasa dan kita perlu pakai kain yang disediakan sepanjang berada di dalam kawasan Uluwatu. Ada jenis kain untuk lilit pinggang dan ada kain jenis besar yang macam skirt tu. Aku ambik yang besar sebab nak tutup kaki. Hehhehe panas sangat.

Kalau orang tanya apa yang bestnya di Uluwatu? Jawapannya adalah the view. View yang kau akan sebut "wow". Menjelang Maghrib, akan ada persembahan Kecak Dance tapi aku tak berkesempatan nak tengok sebab aku datang tengahari.

Orang kata Kecak Dance di Uluwatu sangat best sebab boleh tengok sunset. Jadi, feelingnya tu lebih la sikit. Ye tak?

Nah aku belanja gambar. Layan gambar aje lah ye. Kalau nak tau lebih lanjut pasal Uluwatu, boleh google.














 Omputih belakang tu selamba je cross the border walaupun dah ada signboard melarang.



Di sepanjang laluan tu, memang kita akan disajikan dengan view laut lepas. Kalau kau beruntung, boleh terserempak dengan monyet.

Monyet memang banyak tapi waktu aku datang tu, cuma dengar suara je, monyet-monyetnya tengah makan. Kalau datang sini, kena hati-hati. Segala sunglasses, air mineral dan handbag kena pegang betul-betul. Depan mata aku monyet panjat badan sorang minah saleh pastu dirampasnya sunglass. Monyet zaman sekarang sudah pandai bergaya.

Di sini juga terdapatnya Pura yang hanya akan dibuka bagi tujuan sembahyang sahaja.


Nampak kat kat hujung atas tu? Situlah Pura nya.

 Ombak dia memang gile best.

Kagum sekejap.





Kain purple tu yang wajib pakai. Dengan berpeluhnya, kain tu asyik terlondeh. Bila tengok balik, aku ni pakai kain sampin ke pakai skirt??

Aku rasa monyet-monyet tu jaga Pura-Pura di sini.

Perbelanjaan yang dikeluarkan :

Bayaran Masuk : RM5.80
Jumlah : RM5.80

Nota kaki:
Dah terasa penat walaupun baru 3 tempat pergi

No comments:

Post a Comment