Friday, December 16, 2016

FENDIxIPOH | PERAK TONG & MASJID MUHAMMADIAH

Assalamualaikum,

Selesai sudah majlis persandingan Masirah & pasangannya. Aku dengan Oii tak tunggu majlis selesai pun. Start pengantin bersanding, kitorang terus gerak balik sebab rasa dah duduk lama sangat. Dari mula orang belum sampai, hinggalah orang dah ramai.

Kalau nak terus balik hotel, macam rugi pulak kan. Bukan selalu pun datang Ipoh. Inipun entah tahun bila akan datang balik ke sini. Jadi, Oii bawa aku tengok tanah yang dia beli. Sebenarnya ini dah kali kedua dia bawa aku tengok tapi dia lupa agaknya. So, aku diamkan je dan follow.

Kemudian, kitorang pergi Perak Tong. Perak Tong ni adalah kuil Buddha. Masa nak ke Perak Tong ni, Oii berahsia sikit dengan aku.

"Eh, lepas ni aku nak bawa kau ke satu tempat ni. Ko mesti suka punya. Kalau aku nak gi sorang-sorang, memang tak la jawabnya" - Oii

"Mana pulak? Jangan bawak tempat makan, aku masih kenyang ni".. - Aku

"Tengok je la nanti.." - Oii

Sesampainya ke tempat yang dirahsiakan....

Aku gelak besar..

Hahhahaha...

"Kan..ko suka kan tempat-tempat macam ni.." - Oii

Yess..memang suka.. Sebelum ni dah ke Batu Caves, kali ni kitorang ke tempat ibadat penganut Buddha pulak. 

Masa park kereta, ada orang yang jaga. So, bila tanya berapa bayaran, katanya ikut suka.. So, kitorang bagi RM2.00 je. Kira ok la tu kan. Bukan nak lama-lama pun kat sini.

PERAK TONG, JALAN KUALA KANGSAR

Kuil Buddha ni terletak di dalam gua batu kapur. Dari parkir nak ke bahagian dalam gua tu tak berapa mencabar. Tapi, kalau dari dalam gua nak naik ke puncak bukit di bahagian atas, lebih kurang macam Batu Caves jugak la cabarannya.

Kitorang tak naik sampai puncak sebab tangga-tangganya agak curam. Waktu ni, segala peluh jantan dan peluh betina dah keluar. Kitorang berhenti setakat separuh  jalan sahaja, kemudian posing-posing jap, lepas tu turun.

Katanya kalau sampai ke puncak, view sangat ohsem. Maybe next time je lah ye. Kali ni macam malas pulak nak naik dengan membawa perut yang kenyang makan nasi kenduri kawin.

Kat dinding-dinding gua banyak lukisan-lukisan based on kepercayaan dorang. Mungkin tuhan dan dewa dewi dorang.






Time nak mendaki ke atas tu, nampak lah pandangan -pandangan macam ni. Nampak batu-batuan.


 Naik tangga.

Bila dah keluar daripada gua, pemandangannya pulak seperti di bawah ini... Nak snap gambar pemandangan bandar Ipoh memang tak berapa nak cantik sebab terlindung dengan pokok-pokok.


Dari lokasi ni, kena panjat lagi tangga ke puncak yang paling tinggi. Aku berhenti setakat aras ni sahaja. Bukan tak larat, tapi malas. Keh3..


Apa ntah maksud tulisan belakang tu. Acah-acah macam kat negara China lah tu.


Taman dan kolam. 

Baju merah sama tema dengan bangunan belakang tu.

MASJID MUHAMMADIAH/MASJID CINA

Masjid Muhammadiah terletak di Taman Tasek Jaya, Ipoh. Keluasan masjid ini adalah 0.4 hektar dan menelan kos RM6.8 juta dan merupakan mercu tanda terbaharu di bandaraya Ipoh.

Kitorang singgah masjid ni sebab nak solat jamak, sambil-sambil tu boleh tengok keunikan dan kecantikan masjid ni.

Rekabentuk masjid memang berdasarkan seni bina cina. Warna merah, hijau dan pink menyerlahkan lagi kecantikan masjid ni.

 Pintu masuk.



Dekat dinding penuh dengan lukisan. Nice..


Tenang je bila duduk di ruang dalam. Kombinasi warna dia cantik.


p/s : i is jakun bila tengok senibina masjid ni.rasa macam melancong kat negara China.

No comments:

Post a Comment