Thursday, May 25, 2017

FENDIxLANGKAWI | FAMILI TRIP KE LANGKAWI - DAY 1

Assalamualaikum,

Berakhir sudah percutian ke Pulau Langkawi dengan mak dan kakak-kakak aku. Percutian bermula 15 Mei sehingga 18 Mei 2017. Tiket beli dari tahun lepas waktu promosi, time tu saja lah yang murah. Tiket beli guna duit tabung sehari RM2.00 yang pernah aku ceritakan sebelum ni.

Tiket Penerbangan Air Asia :

 RM523.58 
tiket pergi balik untuk 4 orang berserta luggage pergi (15kg + 20kg) dan balik (15kg + 20kg) 

15 Mei 2017 jam 8.00 pagi :

Kitorang dah bersiap-siap awal walaupun flight jam 12.00 tengah hari. Pertama kali nak bawa mak naik flight, biar sampai awal ke KLIA2. Kitorang naik ERL dari Salak Tinggi ke KLIA2. Park kereta di Park & Ride ERL Bandar Baru Salak Tinggi dengan caj RM3.00 sehari. Tambang ERL dari Bandar Baru Salak Tinggi ke KLIA2 adalah RM4.90 untuk seorang dewasa.

Sampai sahaja di KLIA2, terus self check in di kiosk. Bila nak check in untuk mak, katanya tiada seat yang disediakan. Berderau darah jugak. Apa kes kan? Bila rujuk kepada kaunter, rupanya dorang kena settingkan seat untuk mak aku. Pelik jugak apa sebabnya? Time tu dah blur dan tak terkeluar suara nak tanya kenapa jadi macam tu. Then, kitorang drop luggage dan Alhamdulillah orang tak berapa nak ramai masa queue. Cuma aku baru tahu yang power bank dan apa-apa barang yang berunsurkan bateri tak boleh letak dalam kargo, so terpaksa punggah beg untuk keluarkan aku punya power bank. Semua urusan selesai. Oleh sebab ada masa yang banyak lagi, jadi kitorang lepak sekejap di food court KLIA2.

Jam 10.00 pagi - Kitorang masuk ke balai pelepasan walaupun boarding time kitorang lambat lagi. Takde apa nak buat lagi kat epot, so tunggu je lah.


Jam 12.00 tengah hari - Kami berlepas dan terbang ke Pulau Langkawi. Perjalanan dari KLIA2 ke Pulau Langkawi mengambil masa sejam. Perjalanan sangat lancar dan aku tidur. Dah dekat nak sampai baru terjaga.





Sepanjang di Pulau Langkawi, aku ambil pakej homestay bersekali dengan kereta. Owner tanya nak Almira ke City? Aku pilih City sebab pernah bawa City.

Pakej homestay + kereta untuk 4H 3M :
RM700.00 (tak boleh melebihi 7 orang. Kalau tak, charge adalah berlainan)
Bayar deposit : RM150.00. Baki bayar masa check in.

Nama homestay : Humairah Homestay

Lokasi homestay di Ulu Melaka. Owner banyak homestay, so dia akan bagi mana yang kosong. Homestay yang aku sewa ada 3 bilik dan ketiga-tiganya ada aircond dan kipas. 2 bilik air. Ada mesin basuh. Ada wifi. Ada peti ais (penting untuk letak coklat). Iron baju disediakan dan ada kelengkapan memasak. Lengkap kan?

Contact number :
012-5067 437 (Ismail). 
Boleh whatsapp. Owner mesti respond.

Homestay yang kami sewa

Kereta yang kami sewa

 Kiri | Ruang tamu
Tengah | Bilik ketiga. Siap ada buai baby
Kanan | Bilik kedua


 Kiri | Master bedroom
Kanan | Dapur & ruang makan

Owner jemput kitorang di epot dan bawak ke petrol pam untuk isi minyak. Kemudian, owner bawa terus ke homestay. Lepas check in, kitorang rehat-rehat sekejap sambil usya-usya sekeliling homestay. Rupanya kawasan ni dikelilingi oleh sawah padi tapi aku takde ambik gambar. Rugi betul.

Untuk hari pertama ni, kitorang lunch di Kak Yan Nasi Campur Ulu Melaka. Kalau google tempat makan menarik di Langkawi, memang kedai ini termasuk dalam list. Yang bestnya, lokasi kedai makan Kak Yan ni memang dekat je dengan homestay. Makanan dan lauk pauk pun pelbagai.

4.00 petang - Hari pertama ni, mood masih biasa-biasa, jadi kitorang pergi area Cenang dulu. Tempat pertama adalah Laman Padi.

LAMAN PADI, CENANG

Datang sini sebab nak tengok sawah padi secara dekat. Sebelum-sebelum ni memang aku tak pernah singgah ke Laman Padi, untuk kali ni aku kena singgah. Tiada bayaran dikenakan, tapi tengok kat board, ada tour package yang disediakan berserta bayaran.


Waktu operasi : 10.00 pagi - 6.00 petang

Di dalam Laman Padi ini juga terdapatnya restoran dan spa. Kalau nak menjamu selera sambil menghadap sawah padi, bolehlah cuba.






Selain dari restoran dan spa, terdapat juga Galeri Padi di sini. Masa kitorang pusing-pusing dalam ni, penjaga tu tanya nak masuk dalam galeri ke sebab dia nak kunci. Aku cakap taknak sebab aku rasa macam takde apa je kan dalam tu. *kut la. Lagipun tujuan kitorang datang sebab nak tengok padi. Galeri-galeri tu semua bukan tujuan utama.









 Petak-petak sawah.

 Peralatan untuk menumbuk padi.


PANTAI CENANG

Singgah Pantai Cenang petang-petang hari sambil minum air kelapa. Mak aku bukan peminat pantai, jadi mood dia agak tak berapa kalau nampak laut ni. Aku ingat nak ambik gambar dekat sigboard LANGKAWI PERMATA KEDAH tu. Rupanya tempat tu kat hujung dunia sana. Kitorang pulak kat hujung dunia sini. Ambil gambar mana yang patut je. Buat syarat dah singgah Pantai Cenang.




Gituh..time bercuti ni lah jerawat nak muncul.

Oleh sebab kitorang takde nak mandi manda ke, jalan-jalan pesisir pantai ke atau berlari-larian di gigi air, jadi kitorang pergi lepak kat benteng dekat-dekat dengan Porto Malai. Nice view kalau lepak-lepak situ, sambil tengok bot-bot nelayan.





Kat sini pun kitorang tak lama, singgah sebab nak bergambar je. Ikut planning, malam ni nak makan besar kononnya tapi masing-masing masih kenyang sebab lunch lewat. So, kitorang singgah pasar malam Ulu Melaka. Dekat dengan homestay. Siap beli durian sebiji sebab mak nak makan durian. Yang kitorang pulak masing-masing dengan pulut duriannya, dengan kuetiaw la, nasi ayam la..hehehe..

Malam takde aktiviti, lepak rehat kat homestay je..

Apa aktiviti esok ye?

aksarafendi

No comments:

Post a Comment