Tuesday, November 5, 2019

FENDIxJOHOR | PANTAI DESARU

Assalamualaikum...

Berasal dari Johor, tapi aku tak pernah lagi jejakkan kaki ke Desaru. Eh sebenarnya banyak lagi tempat di negeri kelahiran aku tu yang belum aku jejak.

Bila kawan-kawan tanya mana tempat menarik di Johor, pasti akan dijawab dengan perkataan "entah..". Kalau rajin nak jelajah, sure akan jumpa banyak tempat-tempat best, tapi aku ni bukan jenis macam tu.

Jadi, masa cuti Deepavali yang lepas, aku balik kampung. Kami sefamili plan nak berpiknik. Pantai pilihan kami adalah Desaru. Aku baru tahu kalau dari Pasir Gudang ke Desaru cuma ambil masa sejam sahaja sebab lalu lebuhraya. Dekat sangat dah tu. Lepas ini,kalau balik kampung bolehlah lepak-lepak Desaru.

Kami bergerak dua kereta. Mak Usu dengan sepupu aku pun ikut sekali. Masa balik dari Salak Tinggi ke Johor, aku singgah Parit Sulong jemput dorang berdua.

Mak aku sebenarnya tak berkenan kalau kami ke pantai atau laut. Dia paling risau kalau cucu dia main air laut. Tapi kakak aku yakinkan mak aku sebab ada je pakcik makcik yang akan jaga cucu kesayangan mak tu.

Kalau ke Desaru ni, banyak jugak resort dan hotel yang ada. Kalau nak bermalam, boleh booking bilik mengikut kemampuan sendiri. Oleh sebab kami memang datang untuk suka-suka, isi masa lapang hari cuti, makanya kami cuma bentang tikar lepak atas pasir. Alhamdulillah, cuaca panas dan orang agak ramai. Tak susah untuk kami cari port, cuma kena tahan panas sikit.

Nak masuk ke kawasan pantai dikenakan bayaran RM6.00 untuk setiap kereta. Berbaloi dengan bayaran sebab pantainya bersih. Parkir pun banyak.



Anak buah aku dah siap bawak peralatan piknik dia. Lepas tu, main sekejap je. Ditinggalkannya macam tu sahaja. Aku pulak yang sambung main.

Aku menyesal sebab tak bawak baju spare untuk mandi. Next time kena datang lagi lah ni, mandi-mandi pulak. Geram je tengok orang berendam main air.

 Yang bertudung tu anak buah aku. Sekejap je dia bertudung. Bila dah basah baju, terus dia campak tudung.


 Pemandangan di Desaru memang mendamaikan. Mak aku yang mula-mula macam tak redha nak pergi tu pun dia happy bila dapat duduk-duduk ambil angin tepi pantai. Aku ambik kesempatan lah posing-posing, lepas tu upload kat ig. Heee...

Ada budak tu tak puas main air. Golek-golek atas pasir pulak.

Dalam pukul 1.00 tengah hari kami kemas-kemas untuk balik sebab matahari dah mencanak atas kepala. Siap ambik payung dalam kereta. Berpayung bawah pokok kelapa.

fendi.

No comments:

Post a Comment